tisdag, september 15, 2009

It's Alive! It's Alive!


Ja, då har man varit med om något helt historiskt. För första gången så har det rullat film på en andra bioduk i Trelleborg.

Först testades givetvis vår gamla reklamjournal som fick offra sig så eventuella felaktigheter skulle kunna upptäckas. Sedan så kom kvällens första film ivägen så jag fick ladda och släppa in till The Ugly Truth men därefter kunde jag i fullt upptänt maskinrum (annars hade jag inte sett ett dugg av vad jag gjorde) slänga på Baksmällan på non-rewinden till salong 2. Ladda den något komplicerade vägen till och från projektorn och därefter köra manuell start och inskifte, trycka lite på ljusknapparna också (även om det inte fanns en kotte i salongen).

Men det fungerade. Oj, vad det fungerade. Bild och ljud i den här salongen är verkligen fantastiskt, trots sin ringa storlek. I maskinrummet dunkade basen genom väggen märkligt nog, trots att det var en 40cm tjock tegelvägg emellan.

Och så där stod den på med personal som gick in och ut för att kolla in spektaklet under kvällen. Efteråt så var det med mäkta stolthet som man skiftade ur den första filmvisningen i Trelleborgs andra biosalong på över trettio år.

I morgon är det dagen D. Två förhandsvisningar i båda salongerna, och tack och lov är filmen som ska visas i tvåan i Cinemascope, vilket ju är bra då jag bara har fast maskering till just CS för tillfället.

Men barnsjukdomar ska också bankas bort. Få till programmeringen i automatiken, och få filmerna märkta på rätt sätt - måste märka om alla mina gamla titlar då jag idag inte har märke för upptändning av salongsljuset till eftertexterna och allt sådant. Det kommer bli en vild dag och natt vill jag lova...

2 kommentarer:

Uffe sa...

Grattis! Måste du in bakom projektorn för att ladda filmen? Ser ju faktiskt lite komplicerat ut (även om jag sett betydligt värre varianter).

Kristoffer Strömblad sa...

Jo, tallriken står snett bakom projektorn. Armen är lite i vägen när man ska lägga på film på den undre tallriken.

Ska man ladda från den undre tallriken är det rejält trångt att nå till mitten men det går. Sen är hela bygget en mix, för det är en non-rewind från en Ernemann 12, med Cinemeccanicas polyesterbrytare och valsar från Kinoton och Ernemann.

För att ladda så drar jag filmen från stolpen och lägger den över projektorn, går runt och drar den snabbt igenom och lägger i valsen på väggen där nere, går tillbaka bakom projektorn och drar filmen tillbaka till stolpen. Därefter kan jag gå tillbaka och ladda filmen korrekt. Ungefär som jag redan gör på salong 1.