fredag, september 04, 2009

Spola upp, och ner - samtidigt


Så... där stod jag med två nya filmer till imorgon, och båda vill jag ha upp redan ikväll. Vad göra?

Ja, att flytta en nyspolad kopia utan stöd i form av en skiva eller kassett är inte att tänka på. Och visserligen kunde jag nallat en av mina två 3000m-tallrikar att flytta kopior på. Men nu hade jag för ovanlighetens skull två tomma tallrikar. Tallrik B och C.

Och då fick jag ypperligt tillfälle att testa mitt spolbord till max. Det har nämligen så smarta faciliteter att jag kan spola till tallrik C via valsar på bordets ovankant och baksida.



Sagt och gjort. Baksmällan åkte ur lådan och upp, via att åka hiss ner till undertallriken. Men eftersom denna bara kan ta emot film, inte lämna ut, så fick extra mycket försiktighet iaktas i närheten av skarvar. Jag stannade hellre två meter innan en skarv än fem centimeter för sent.

Det hela gick nästan utan problem, endast en incident där filmen hoppade av en vals under maxhastigheten ställde till det lite, men det blev bara en paus på två minuter. Och med Baksmällan färdig var det bara att fortsätta med G-Force till tallrik B på sedvanligt vis. Fast denna gång utan via några valsar alls.

Och slutligen något mycket sällsynt... bild på mig i maskinrummet...

Inga kommentarer: