fredag, januari 15, 2010

Überstressigt

Idag hade Snabba cash premiär och vår kopia skulle dyka upp från Malmö. Men... eh... var tog den vägen? Jodå, den gick i retur till filmlagret uppenbarligen och vände i Jönköping innan misstaget korrigerades.

85 minuter innan föreställningsstart bars två lådor i ilfart in i maskinrummet, och sedan blev det att dra fram alla knep jag kan för att hålla uppspolningstiden nere, och jag hade tur med att filmen redan visats på non-rewind innnan så att alla skarvar mellan akt och sladdar redan var gjorda en gång. Inget letande efter rätt bildskillnadsstreck i mörkret alltså.

Nu fick jag hjälp för kvällen med städning och insläpp till både 19:30 och just Snabba cash 20:00-föreställningarna så jag kunde koncentrera mig på att spola film, ladda Avatar, programmera om automatiken, testa nya scalern (den förra la ju av i söndags) och provlyssna av DTS:en i salong 2.

Men det var på håret, si sådär 15 minuter innan start så var jag klar med gangsterrullen. Men det var inte slut där...

Någon hade varit extra smart idag och parkerat framför en utfartsport i grannfastigheten, vilket givetvis visade sig vara en av våra kunder. Det var bara att trycka på mute mitt i trailern för att fråga vem som parkerat bilen. Vederbörande fick applåder på vägen ut också...

Därefter borde det ju vara lugn och ro... men nej, inte riktigt. Det var att hålla ett getöga på båda ljudanläggningarna, eftersom filmer med SR-D måste övervakas första visningen så jag vet om filmerna ska rulla kvar i digitalljud eller inte. Och salong 2 som nu testades med DTS-spåret på Avatar visade sig kanske inte vara bästa rullen att pröva de gamla slutstegen med. Givetvis var det basen som fick hicka och overload-indikatorn lekte vild julgransbelysning emellanåt. Det var bara att dra fram skruvmejseln och dra ner nivån på basen i DTS-burken.

Kvällens resultat? Fantastiskt bra digitalljud (med reservation för den ansträngda basen) i salong 2 och analogt ljud i salong 1. Jupp, givetvis låg flera akter av Snabba cash och läste på 80%/Fail. Inte så kanon på en actionthriller får man väl påstå...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det måste vara så att något inte är ok med er ljudläsare..
Alla filmer som ni haft problem med har jag kört på 1-3 i läsbarhet. Snabba Cash gick iofs bara en gång på galan i torsdags men den läste på i 1-2, aldrig under 2. Men jag har märkt att om man flyttar vallsarna minimalt, micrometer, utåt eller innåt kan man höja läsbarheten med upp till 4 steg.
Prova köra filmen och tvinga valsen innan ljudläsaren ut eller in. Kola på CP:n om den läser bättre eller sämre. Sätt en bit gaffatejp för hålla valsen på plats.
Funkar fint hos mig..

Slugger sa...

Har du märkt en överexponering på Snabb Cash? Att bilden är klart ljusare än vanligt?

Kristoffer Strömblad sa...

Problemet är att Ernemanns SR-D läsare är ju integrerad analog- och digitaltontillsats så det går inte att rubba några valsar alls innan läsarna. Provade att peta på Alvin och gänget 2 men icke att den ville läsa annat än 7/8.

Har i alla fall rengjort läsare och LED och ska se ifall det var skit som hindrade läsningen, man kan ju hoppas.

Vad gäller bilden så ja, även 35mm kopiorna har utfrätt, överexponerad bild. Artistiskt val helt enkelt.