måndag, januari 11, 2010

Dubbelt digitalt haveri

Å vad jag älskar film på 35mm. Alltid så foglig, och gör vad den ska. Allt den vill ha är en lagringsplats, frammatning och projektor för visning. Utöver det bara lite kärlek och omtanke.

Annat är det med digitalfilm/reklam. Den kräver datorer som bråkar, projektorer som sätter i halsen över en DVI-sladd, och scalers som får tuppjuck i den värme som uppstår när hela härligheten ska samsas i ett rum utan ventilation.

Just nu har jag en 720p projektor som mer än gärna tappar all färg i en av grundfärgerna, slumpmässigt så. Ena dagen kan det vara det röda, andra den blåa. Ser ju jätteroligt ut när skådespelare i reklamen är så härligt njursjukt gula i hyn...


Referenspunkt: Ketchupflaskan ska vara RÖD... men icke

Problemet löses enbart genom omstart av reklamdatorn eller att man drar ut DVI-sladden helt ur projektorn och trycker in den igen. Säg mig när jag har den tiden att gå från insläppet till filmen och göra detta... Dessutom kommer kunder ut och frågar om även filmen ska vara så konstig. Känns härligt att berätta att nej, då blir det "riktig" film som inte har havererade färger.

Och som grädde på moset upptäckte jag igår också att det nog blir reklamfritt i stora salongen ett tag framöver, för helt plötsligt stod scalern och växlade mellan standby och on-läge hela tiden med blinkande power-led och displayen flashade som det vore disco.

Ja jag säger då det...

1 kommentar:

Jonas sa...

Fanns det inte gul ketchup för några år sedan? Har ett svagt minne av det...

Nåja, angående konstiga färger på reklamprojektorerna så fick vi det när vår 720-projektor matades med 1080-material. Lösningen hos oss var helt enkelt att ställa om så källan matade ut 720p istället.