fredag, januari 15, 2010

Skrytskyltar

Så, nu när det finns alla möjliga ljudformat i båda salongerna; mono, Dolby A/SR, SR-D och DTS så är det ju dags att försköna foajén med lite skyltar som skryter lite för digitalformaten.

Men vilka skyltar passar bäst? Jag har nämligen nu att välja på två av varje typ.


  • Dolby Digital - Modell äldre, svart botten och guldtext, men STOR

  • Dolby Digital - Modell nyare, genomskinlig skylt med silvertext, något mindre

  • DTS - Modell äldre, svart botten och guldtext, men STOR - samt att skylten faktiskt är min privata (köpt som officiell DTS-merchandise för ett par år sedan)

  • DTS - Modell nyare, fejkad borstad aluminiumbotten med röd logotyp, mindre MEN med texten "Digital Cinema"... vilket känns lite som falsk varudeklaration, ljudet är digitalt men inte själva bion som sådan.


Som det ser ut nu så kanske man ska ta de stora svarta skyltarna och sätta vid salong 1, mest eftersom de fungerar ihop. Men den lilla DTS-skylten får sitta ensam vid salong 2, men som sagt, det tar emot med texten under skylten.

Och sen så gäller det att fundera mycket på var man sätter skyltarna, eftersom vi (dvs. jag och en annan maskinist) letar efter LED-skyltar till salongsdörrarna för snygg skyltning av aktuell film. Så det är mycket med det estetiska att tänka på.

6 kommentarer:

Snubben sa...

Personligen gillar jag den gamla Dolby digital skylten i svart :)

m.v.h Håkan

Uffe sa...

Ingen Dolby Analog-skylt?

Kristoffer Strömblad sa...

Nej, ingen vanlig Dolby-skylt. Däremot har jag ju Temple-trailern som bara har SR-ljud ifall jag behöver det. Digitalskyltarna "inkluderar" ju även analogljudet via Dolbys namn.

Unknown sa...

Vart kan man få tag i sådana DTS metal skyltar, har letat som en galning efter en! några tips?

Kristoffer Strömblad sa...

Tror tyvärr inte det går att få tag på några sådana skyltar längre, med mer än att man låter tillverka dem själv. DTS som sådant finns ju inte längre (det som heter DTS idag sysslar bara med hembio/hifi) utan heter Datasat Digital Sound istället.

Enda tipset jag har är att söka på begagnatmarknaden. Men den lär ju vara mikoskopisk för en sådan smal produkt.

Unknown sa...

https://www.tradera.com/item/302385/593577459/thx-skylt