onsdag, december 10, 2008

All work and no play...

För det mesta känns det som om allt jag gör är att jobba. Och no shit, tittar man på vad jag spenderar tiden med så rör nästan allt något som har med film och bio att göra.

Antingen sitter jag hemma och skyfflar pressmaterial hit och dit, eller programmerar och underhåller databaser med statistik och programsättningar, eller fjärransluter och lägger in sagda program i kassasystemet. Hemsidan och trailerdvd:n tar också sin beskärda tid, även om jag numera håller underhållet av de båda på ett minimum i väntan på att få igång ett bättre och databasdrivet publiceringsverktyg (som jag givetvis utvecklar själv). Påminn mig inte om hur många lösenord jag har i huvudet till alla möjliga hörn och vrår i systemen, routers, datorer admin/user etc...

Och eftersom jag inte har något annat jobb så får ju alltid jag rycka ut och öppna för hantverkare och tekniker när inte föreståndaren skulle vara i närheten. Som idag, när elektrikern dök upp för att kolla varför elen på scenen beter sig märkligt.

Och där var man ju fast. Tills jag kunde trycka in en liten paus för "lunch" strax innan jag skulle tillbaka för att köra kvällens program. Och därefter skulle vi vara två stycken att bära ner en jävla massa sittkuddar till utrymmen under scenen. Eftersom scenen är hyrd över nyår och en bit in i februari så måste alla biostolar som levererades i somras flyttas. Och återigen, gissa vem som får göra jobbet?

Det har snackats om att jag skulle få hjälp, men av den såg man fan inte röken. Imorgon kväll efter filmerna ska vi visst vara tre stycken, men jag tror det inte förrän de andra två dyker upp. Så enkelt är det.

Men man får sina belöningar ibland. Som idag när jag kunde köra delar av ABBAs Super Trouper album på referensvolym 7,0 via non-sync som ren underhållning när man slet som ett djur med dessa kuddar bakom scenen. Ja, det var livat även om man var ensam på bygget...

Och mer belöning kommer nästa vecka, eftersom jag är den enda från bion som har möjlighet att gå på studiebesök på Skånes enda digitala 3D-bio. Take that latmaskar!

4 kommentarer:

Ekorren sa...

ta inte ut dig bara. Själv har sedan någon månad tillbaka en semestervecka inplanerad i nästa vecka. Så jag kan slappna av lite. Bara ligga och sova på dagarna. Hinna leva livet lite, kanske fota igen. :)

Kristoffer Strömblad sa...

Tackar för omtanken, men det är egentligen redan för sent. Bakom kulisserna så att säga så har det kört ihop sig på flera håll så till den milda grad att jag har rekommenderats att gå till en psykolog, för att försöka reda ut den lilla "krisen" jag har drabbats av.

Vissa dagar orkar jag, andra vill jag mest bara gå och lägga mig igen. Uppenbarligen innbär det att jobba på bio att man ska ha ett socialt liv lika med noll...

Ekorren sa...

Min soffa är skön att ligga i, du får som sagt låna den om du har vägarna förbi på din much needed semester. Ta gärna med dig någon om du vill :)

Bio Metropol sa...

Jag vet hur det är, om det är till någon hjälp. Vi driver två biografer och då är man aldrig riktigt ledig.