måndag, december 15, 2008

Underhållande underhåll

Av allt underhåll på projektorerna så tycker jag faktiskt mest om att putsa och feja med filmbanan. Vet inte varför men det ligger nog lite i naturen, det är ju rena rama byggsatsen att få ihop det igen. Dessutom är det i ärlighetens namn ett område jag är självlärd på, det var bara att prova sig fram med attityden "hur svårt kan det vara?". Inte speciellt svårt visade det sig ju...


Dessutom händer det ju så sällan, men ibland måste man ta sig en titt. Speciellt när man upptäcker att vissa kopior får problem med bildstilleståndet och hoppar okontrollerat. Vilket i sin tur beror på slitna spännband och/eller för lågt tryck i filmbanan. Och när det händer tar jag mig en titt. I det här fallet var projektor 2 ok, även om spännbanden var lätt slitna nederst. Så det blev en grundlig rengöring och finjustering av glasblocken istället.


Däremot så var innersta skenan i filmbanan rejält sliten som synes här. Måste nog kontakta tekniker och höra mig för hur det här ska hanteras. Ytskiktet är helt bortslipat på flera ställen (notera mönstret efter perforeringen på filmen).


Och slutligen finliret med att justera tillbaka glasblocken på rätt ställe. De innersta blocken sitter löst och har en fjäder på baksidan som trycker filmen mot de fasta blocken ytterst. För tätt och man sliter på filmen och för löst så styr man inte upp filmen ordentligt.

Här fungerar en bit av starten på Nordisk Film-logotypen från Twilight som guide som man kan testa på (och de får skylla sig själva om de lämnar kvar just den biten av sladden som har synk-pipet - jag tycker inte det är speciellt chickt att varje föreställning startar med ett ljudligt 1 kHz-pip).

1 kommentar:

Uffe sa...

Dags att ringa den allsmäktige M.E.? =)