torsdag, november 06, 2008

Presentera mera

I dagarna sju har jag lånat vår scenmästares privata system för trådlösa mikrofoner. Lånat eftersom biograf/scenens egen utrustning är kass, halva mixerbordet fungerar inte och mottagarenheten för ställets egen trådlösa mikrofon var också helt ur funktion. Något som vi upptäckte dagen innan premiären av Quantum of Solace.

Men med scenmästarens hjälp så har vi alltså ändå kunnat prova ett nytt koncept för den här biografen; att presentera filmen. Detta från ett direkt tips från Sony Pictures som kräver övervakning av James Bond-publiken med jämna mellanrum medelst mörkerkikare för att förhindra piratkopiering.

Dock har jag valt att helt koncentrera presentationen till att hälsa välkommen, tipsa om att papperskorgarna inte är farliga och bits inte, kort beskriva för förstagångsbesökare var de hittar toaletterna, samt påminna om att inte glömma slå på mobiltelefonerna... efter filmen. Och sist av allt önska en riktigt trevlig biokväll.

Problemet är att jag avskyr att höra min egen röst på inspelningar. Det är illa nog att jag redan servar vår telefonbokning på denna fronten. Att presentera Quantum of Solace var dessutom min idé så jag fick ju göra detta hela veckan själv. Även de föreställningar som jag inte körde. Nervöst var bara förnamnet.

Men ibland flyter allt perfekt. Gårdagen bjöd dessutom på ett litet klassiskt problem, nämligen att någon bland besökarna parkerat sin bil fel på gatan utanför så att en utfart för boende i fastigheten blockerats. Tack och lov så hade jag ju för en gångs skull en mikrofon i närheten. Så det var bara att fråga efter vederbörande direkt. Och därefter gick resten av presenationen som på räls.

Men idag packar jag alltså ner mikrofoner och mottagarenheter igen. För den här gången i alla fall.

Inga kommentarer: