onsdag, november 19, 2008

ARF 2008 - Dag 1,2 och 3

Är mitt uppe i årets upplaga av ARF, de Antirasistiska Filmdagarna. Var på håret att det inte blev något i år. Kommunen sa nämligen nej till bidrag och förbjöd mer eller mindre sina anställda att arbeta med ARF. Så det blev diverse studieförbund med ABF i spetsen som drog sent om sider igång projketet ändå.

Och nu så står jag här, för fjärde året i rad och kör film för skolungdomar i en hel veckas tid. Nytt för i år är att jag igår körde dokumentären Unge Freud i Gaza på ett för mig så udda format som DVCAM med lånad DV-spelare från Folkets Bio i Malmö. Ny liten upplevelse att trycka in en DV-kassett och trycka play. Bild via S-video och ljudet i traditionell vänster/höger stereo via non-sync 2 ingången fungerade fint. Dessutom så kom filmens regissör PeÅ Holmquist för seminariet och jag passade på att lyssna på detta efter filmen. Väldigt intressant att höra honom berätta om situationen i Gaza. Skrämmande och lärorikt.

Måndagen bjöd på något så trevligt som en förhandsvisning av Die Welle (35mm), som endast kommer gå upp i åtta kopior den 5/12. Synd bara att ena gruppen elever var så jäkla bråkig att lärarna avbröt seminariet efteråt. Men filmen var verkligen suverän, rekommenderar att ni springer och ser den när den har premiär (om ni nu råkar få en kopia nära er det vill säga).

Även om jag sover för lite just under den här veckan, eftersom jag inte bara kör skolfilmerna, utan även resten av vårt program, så har man världens bästa jobb när man kan ha en dejt med en så bra film. Det var jag, Die Welle, en tom salong, sen kväll och 18 dagar till den officiella premiären. Underbart. Och filmen är som sagt en blivande klassiker i ämnet.

Idag sitter jag här och kör från dvd-film (som vanligt höll jag på att säga), Flyga drake är det som visas. Till seminariet har man tre afghanska ungdomar som flytt hemlandet och nu är bosatta i Sverige. Ikväll blir det den traditionella öppna visningen för allmännheten också, Mexikanska La Zona ska jag köra från dvd. Under tiden hämtar samordnaren en 35mm kopia av Fighter från Ystad som jag ska köra tidigt imorgon. Och lunch har jag ännu inte hunnit äta... full rulle med andra ord.

2 kommentarer:

Ekorren sa...

Bara sett flyga drake av de nämnda. Riktigt bra film.

lm sa...

Jag körde en dag Göteborgs-ARF förra måndagen. Fighter och Mio!