måndag, juni 02, 2008

Vett och fucking-jävla-ettikett! Tack!

Hur var det nu man ska uppföra sig på bio? Gorma, gnissla med sätet bredvid, byta plats femtielva gånger under filmen och kasta barnkuddar på varandra? Nej, sannerligen inte, men vissa individer är helt enkelt för omogna för att inte göra annat.

Om du vill kasta 70 kr i sjön och förstöra för dig själv, så är det helt i sin ordning. Men när du sitter tillsammans med andra betalande i en biosalong på en film som dessutom kräver åtminstone lite hjärnceller får du fan i mig finna dig i att du inte ska störa de andra.

Det började med att det var ett jävla liv i salongen under reklamen. Jag fick gå in och säga till två olika grupper av tonåringar. Där kunde det ha slutat för min del, eftersom jag inte skulle köra aktuell föreställning av 21. Men man hinner inte två minuter in i filmen förrän första klagomålet dyker upp. De kastade visst kuddar på varandra...

Så det var ett evigt övervakande från maskinrummet och från salongen. Ögontjänare var de också. Så länge jag stod i salongen och glodde på dem var de tysta. Om jag så gick ut en stund så var det en annan femma efter en stund. Jävla ofog. Lyckades dock överlista dem lite till slut, genom att gå in på andra sidan salongen. Och vid nästa tillfälle de inte kunde hålla tyst (och nu menar jag inte småprat, utan riktigt högt och störande småskrikande), direkt lysa på dem med ficklampan av LED-typ (starkt ljus), och högt proklamera att "hur var det nu med att hålla sig lugn och tyst?".

Lite effekt hade det, eftersom fyra av dem gick i förtid. Och hade de inte gått så hade de åkt ut ändå. Men jag som skulle sluta vid 21-tiden gick nu hem istället vid 23:30. Ett par timmars obetald arbetstid där, jaha...

2 kommentarer:

Uffe sa...

Det är så jävla tråkigt att behöva leka polis på jobbet. Kan tycka att det där med att riva biljetter kan vara lite väl mycket kontrollyrke ibland till och med, men jag brukar försöka se det som att min uppgift där snarare är att se till att de som betalt får ett trevligt bemötande istället.

Biograferna jag jobbar på nu har lyckligtvis inte särskilt mycket stökig publik. Och när den dyker upp kör jag nolltolerans direkt. Verkar handla mycket om att upprätthålla en känsla av att de är på en kulturinstitution och inte en ungdomsgård tycker jag. Och det handlar mycket om miljön på biografen i övrigt.

jag skulle ha stängt av filmen och sagt åt dom att gå om jag var du. (eller om det bara var dom i salongen, skifta ur och låta den rulla tills dom höll käft!)

Ekorren sa...

Det ständiga problemet med barn.

Men barn är barn, dom är lätt efterblivna tills de växer upp, vissa inte ens det. För det värsta jag vet är vuxna som inte kan sköta sig.

Någon som tog 20 öl för mkt innan de kom och inte kan sitta still eller hålla käfft. Eller blir så rastlösa att de måste ringa med mobilen och skrika mitt i filmen.

Eller de föräldrar som tar med sig sina barn och har högläsning under filmen.

tycker nästan ibland att vi borde göra som ica gör med snattare, ta en bild som man kan hänga upp så man har lite koll på folket. De flesta är ju ändå bra människor.