måndag, mars 03, 2008

Dunder och brak

Den här veckan bjuder på vad som känns som en gammal bekant vid det här laget, Cloverfield. Själv såg jag den på Royal i Malmö, Sveriges duk numero uno, med härligt mullrigt SDDS-ljud och trevligt sällskap må jag tillägga.

Nu gästar samma film mitt maskinrum och eftersom jag vet att min egen baslåda är lite trött så var det lämpligt att provköra delar ur filmen först, för att kontrollera hur det låter. Och jag säger då det...

Det är klart, både på pappret och i praktiken är det skillnad på analogt och digitalt ljud. Men när man blir så brutalt överkörd av ljudmixen går det knappast att höra skillnad. Nu vet jag i och för sig inte om ljudspåret är speciellt aggressivt eller om det var den något uppskruvade volyminställningen 5,7 som gjorde sitt till, men det lät extremt bra. Så till den milda grad att jag valde att dra fram min gamla fina Dolby SR Temple-trailer och taggade på. Som ren jämförelse ligger digitalreklamen på volym 3,7, trailers på 4,2 och filmer på allt från 4,5 till 5,0.

Även om det lät bra och basen klarade av filmen så har jag inte fullt så bra pådrag med publik, trots det så har har Cloverfield ändå rekord för bästa ljudtryck i salongen, än så länge i år.

Och ja, efter tips rullade de sista sekundrarna av eftertexterna baklänges efter avslutad föreställning (med endast personal kvar). Märklig känsla att ladda den del av filmen som heter Foot R5 och inte Head R4 (eller R1 för den delen).

6 kommentarer:

Ekorren sa...

Vi får denna spännande film nu till helgen. Ska faktiskt ta mig i kragen och gå och se den. Länge sedan jag själv var besökare. Ska kolla om jag tycker ljudet va något märkvärdigt ;)

Kristoffer Strömblad sa...

Tips: Sitt långt fram i salongen för bästa effekt. Lätt åksjuka skänker filmen extra krydda. Och undvik att läsa textningen så blir effekten än bättre. :)

Alexander sa...

Berätta, vad hördes när du körde baklänges?

Ekorren sa...

Oj oj oj...tack för tipset.
Va en härlig upplevelse :p

http://www.ekorren.de/blogg/?p=449

Kristoffer Strömblad sa...

Alex: "evila llits s'tI" är allt jag säger... :)

Alexander sa...

Haha, det tackar vi för. :)