onsdag, november 18, 2009

Två månader har gått

Man vet att det här med två biosalonger äntligen har börjat gå hem hos publiken när pratar med kunder och får veta att fruarna gick och såg Så olika i salong 2, samtidigt som männen gick och såg 2012 i salong 1 - för att sedan träffas igen i foajén efteråt.

Skitkul! Något sådan gick ju aldrig förr med enbart en salong. Så här två månader efter invigningen har vi visserligen inte några konkreta siffror som säger hur det pekar, annat än att vi har visat mycket film (och då menar jag verkligen mycket film - jag har åtta centrumringar och aldrig har mindre än 5-6 av varit upptagna av kopior, och vilken rotation på filmer sen...) och film som dragit en hel del publik, men faktum är att många gånger har helgdagar landat på över 300 besökare. Det är något som tidigare varit ytterst, ytterst sällsynt.

10 kommentarer:

Slugger sa...

Hej,
En snabb fråga, har du fått någon DTS-skiva till New Moon? Jag har det inte nämnligen, trots att filbolaget har lovat detta...

mvh

Kristoffer Strömblad sa...

Nej, har heller inte DTS-skivor med New Moon.

Det blir SR-D här istället.

Slugger sa...

Ja så lyckligt lottat är jag tyvärr inte... Analogt ljud blir det, och det är inte allt för friskt kan jag säga! :(

Kristoffer Strömblad sa...

Tråkigt att höra. Jag vet själv hur det är, körde med min projektor 2 med kass ljudläsare i nästan två år.

SR-D spåret var i alla fall väldigt bra, rejält med klös vid rätt tillfällen. Failrate på 2-4. Får se om det går att köra på volym 6.0 för publik...

fnys sa...

Själv körde jag igår premiär på en Etiopisk film i SRD genom en gammal CAT699 med 75W glödljus. Låg stadigt på 0-1.
Kvalitetsfilm i kvalitetsapparatur.

Kristoffer Strömblad sa...

Slugger: Hoppas du har fått DTS-skivor med posten, det var precis vad jag fick idag (med tre visningar kvar i salong 1, sen flytar den till salong 2 med enbart SR).

Subtil skillnad mot SR-D faktiskt, Klöset som SR-D har var lite dämpat och ersatt med något bättre bas i DTS under vissa actionsekvenser där surrounden hade högre tryck än SR-D. Annars nästan inget man kunde höra skillnad på. Kidzen lär ju inte höra skillnad ändå...

fnys: ah, om man ändå finge fingra på något så exotiskt... men nä. Kanske säkrast så när det kommer 0 på Taking Woodstock. Lär ju Etiopisk film dra -15 :D

Såg att New Moon dippar ner på 1 ibland under korta stunder. Men sen att bilden suger med rejäla slarvfel på labbet är en annan femma. Ren popcornfilm med andra ord, visas överallt nu för att om två månader vara bortglömd...

Slugger sa...

Nja, jag fick ju "DTS-skivor" igår... det visade sig att det var bara disc B...ingen disc A. Lyckat va? Går också ner med NM till salong två i helgen, men lyckligtvis har jag DTS, även där...

Jag tycker allting med den här filmen verkar ha gått åt skogen. Vilket om jag förstått filmbolaget rätt beror på produktionsbolaget Summit. Försenade kopior (först var det osäkert om den skulle komma i tid till nattpreimiären mellan torsdag och fredag. Felaktig längd (visade sig att den var längre än vad som först angavs), uteblivna DTS-skivor (och sedan bara en DTS-skiva). Sen gillar jag inte heller när det är så stor och ful text som det är. FOX använder sig ju av samma textsnitt för det mesta. Inte snyggt säger jag.

Jag tycker DTS, när det funkar har fantastisk bra ljud. Men senaste året har det varit en del problem, med dålig DTS-kod och uteblivna DTS-skivor. Oj det blev mycket DTS här...hmm...

Slugger sa...

Du tror inte du skulle kunna tänka dig att låna ut dina skivor, om du nu inte ska köra mer DTS?

Vänliga hälsningar

Slugger sa...

Du skulle inte kunna tänka dig att låna ut dina DTS-skivor... om du nuinte ska köra mer DTS?

Vänliga hälsningar

Kristoffer Strömblad sa...

Slugger: skicka mig ett mail på kristoffer.stromblad - snabel a - gmail.com