måndag, november 23, 2009

Total katastrof



Jahapp... idag (eller igår söndag) var dagen då det otänkbara hände...



Centrumringen gled mig ur handen och kopian kollapsade i en hög på golvet. Och inte var det Lilla spöket Laban vi pratar om. Nej, mastodontkopian 2012. Två och en halv timme film på golvet. Oy Vey!

Därtill var föreställningen utsåld. Usel timing helt enkelt.


Och mitt i alltihopa när man sitter där och rotar i kopian och vrider och vänder bland alla ändar och slingor och skit och mög...


Ja, då väljer New Moon att stanna, mitt i alltihopa. Givetvis med en så total brainwrap (där filmen går ett par varv kring spindel så till slut kommer film varken in eller ut. Det tog mig fem minuter att reda ut den skiten...

Men två saker var rätt lustiga. Jag drog film manuellt så snabbt genom projektorn att SR-D läsaren fick signal nog att börja dra igång ljudet, om än att det lät som en LP man drar igång manuellt med fingrarna och slutar lika fort som det började. Rätt så lustigt faktiskt. Flinka fingrar...

Samt att i pausen som uppstod var folk så köpsugna att kiosken sålde för nästan 800 kr godis. Där ser man...

Men så här klockan halv fyra på natten är man mör som smör och det värsta är att jag bör nog tag mig ner och syna kopian imorgon så jag vet hur jag ska formulera filmskaderapporten. Se om 2012? Roligare kan man ha det...

4 kommentarer:

Olle sa...

Kul blogg! Jag är nyanställd biografmaskinist uppe i Gagnef och har kört några enstaka filmer själv. I helgen blir det New Moon och 2012, och jag hoppas att det funkar felfritt. Vanan är inte riktigt inne än, så det känns ganska stressigt med fyra filmer på en helg. Särskilt med tanke på att det ingalunda är heltidsjobb. Mycket kan gå fel har jag märkt. Det gäller att förebygga så mycket man kan.

Kristoffer Strömblad sa...

Trevligt att höra att fler trillar dit och hamnar i ett maskinrum :D

Vanan kommer rätt fort vill jag lova, men nu har jag iofs. haft turen att kunna jobba med det här dagligen under lång tid.

Fel kommer att hända, och det är så man får lära sig ibland. Även om mitt misstag i söndags vill jag ha ogjort... apa vad lång tid det tog att reda ut skiten...

Nåväl. Välkommen till den mörka sidan.

Jonas sa...

Usch, två timmar och trettioåtta minuter film på golvet... Fy sjutton, det ÄR en maskinists mardröm :(

Kristoffer Strömblad sa...

Kan ju tillägga att Luftslottet som sprängdes är nästan lika lång men beter sig som en vanlig film. Trevligt. Inget som glider och håller på med otyg när man flyttar kopian.

Däremot höll jag på att tappa 2012 igen när jag skulle lägga på den på ettans non-rewind. Givetvis skulle möget upp på översta tallriken... och krafterna tog slut så där efter halva lyftet. Men upp kom den - i ett stycke får jag väl tillägga.