onsdag, december 19, 2007

BioShock rulez!

Noterar i veckans Film Music Weekly att årets bästa spel vunnit än mer priser, nu har nämligen Gary Schymans fantastiska score till BioShock vunnit för bästa soundtrack vid The Spike TV
Video Game Awards
och även vid X-Play Best of 2007 Awards. Sannerligen välförtjänta priser, för att vara musik till ett spel så är det helt i klass med "riktig" filmmusik. Ladda själv ner det gratis (och lagligt) och lyssna (zip-filen finns under rubriken "Introducing BioShock Orchestral Score", sök och ni skall finna).

BioShock vann även priser för bästa Art Direction och manus vid X-Play. Och sannerligen är BioShock spelet jag verkligen vill se som film. Bara man behåller miljön, stämningen och musiken så gott det går. Men risken är stor för att det blir fullständigt förstört om man inte behandlar berättelsen varsamt. Minns hur illa man behandlade Tomb Raider när det fantastiska spelet blev film... tack och lov fick jag sätta tänderna i Tomb Raider Anniversary till PC tidigare i år och läka såren med hur det spelet egentligen borde ha sett ut.

1 kommentar:

Tommy Liikamaa sa...

Tack för att du la ännu en sak till min todo-lista: spela Tomb Raider Anniversary. Nu ska jag som vanligt försöka med det omöjliga att göra tusen saker under två veckors semester: spela genom tre-fyra spel, läsa ett par böcker, ta tag i skrivandet, recensera film, plöja fack-litteratur, spela brädspel... Och just ja, fira jul, nyår och umgås med familjen.

Jag älskar att vara jag.