söndag, mars 25, 2012

Blåstrålefilm

Torsdagen som gick hade vi en premiär, första gången jag kört Blu ray film för publik.


Först veckan innan noterade jag att vi var dubbelbokade med digitalvisningar i båda salongerna samtidigt, vilket i mitt fall betyder dvd eftersom vi inte har någon mediaspelare (trots att jag tjatat tidigare, nåväl). Bestämmer mig för att jag kan ju lika gärna ta min egen BD-spelare till salong ett så slipper vi problemet med att skaffa en spelare till, i väntan på riktig digitalbio.

Dagen innan filmvisningen har jag spelaren i väskan och hämtar paket, vilket visar sig vara Big Boys Gone Bananas, och till råga på allt visar det sig vara en Blu Ray-skiva. Nämen! Det var inte väntat, och så lämpligt således.

Sagt och gjort. Provkör bitar från Bananas-dokumentären och valde också att passa på med en hel långfilm efteråt på kvällen. Det blev General Orders No. 9 (trailer här) som jag fått hem från USA, kanske en av de vackraste dokumentärerna någonsin gjorda. Helt i klass med Qatsi-trilogin och Baraka/Chronos. Helt enastående film, och ett oerhört engagerande soundtrack (Om ni tittat på trailern så är det vokala stycket som används "Mother and Child" av John Tavener, framförd av Tenebrae - jag gjorde min research och lyckades hitta rätt inspelning på kuppen! Används flitigt i filmen.) Som givetvis kördes per instruktion: LOUD. Vem vet, troligen första gången den filmen någonsin rullade på Svensk bio, har inte lyckats hitta info om den gått på någon festival, har inte ens hittat att den skulle visats i Europa - vilket iofs. inte är så konstigt eftersom ämnet är den Amerikanska södern och dess urbanisering.

Så, snabbspola till torsdagen. Visning som vanligt, lite irriterande att jag inte lyckades trolla bort startmärket, min spelare visar nämligen "Play BD-Rom" när man kör brända skivor, men den låg bara på i några sekunder. Däremot lyckades jag snyggare med avslut och upptändning efteråt, speciellt eftersom regissören var i salongen då. Givetvis duger inget mindre än perfektion, och det fick jag höra av en ljudtekniker som satt i salongen också. Sånt är kul.

Må säga att det är det bästa av två världar att köra från skiv-baserad spelare. Utmaningen att köra manuellt med ljus/ljud och högupplöst (i det här fallet iaf.) bild/ljud som reder sig själv efter man tryckt på play. Underbart kul. Restaurerar ju lite glädje i det här jobbet som på sista tiden bara består av ladda film/städa efter folk/ladda/städa/gå hem/återvända till jobb... etc...


Inga kommentarer: