lördag, januari 22, 2011

Cool it...

Det som har efterfrågats i ett bra antal år, speciellt när vi byggde om sist, var att få ut varmluften från maskinrummet. Men då var det för dyrt, när man ändå höll på och rotade i hela huset. Jomenvisst... så där fick man fortsätta svettas.


Men nu så... installerar man det på bilden... kylanläggning. Mmmmkay, problemet är bara att det är inte vad vi behöver. Vi måste få UT varmluften, inte kyla ner rummet som sådant. Dyrt och onödigt helt enkelt.

Dessutom tillkommer risken att det går än mer åt pipan, eftersom kall och torr luft ger mer problem med statisk elektricitet och jag har redan haft en film som gått åt fanders när skiten fastnade i spindeln, p.g.a. just statisk elektricitet.

Dessutom sitter burken på ena kortsidan av det långa rektangulära rummet... tror ni fläkten når till andra sidan av rummet där projektor 2 står? Nej. Just det... så jag har halva rummet varmt som en bastu, och den andra halvan har arktisk kyla. Wünderbaum.

Fast, lådan har fjärrkontroll med inställningar såsom temperatur och om jag vill ha torr luft. Samt att det går att stänga av möget helt och hållet. Så, just nu provar jag mig fram genom att inte använda läget "Dry", så borde den inte torka luften i onödan, samt att balansera det hela på 25 grader Celcius. Då har jag uppmätt 28-29 grader i andra änden av rummet men där verkar det stanna också. Nu har jag i och för sig inte speciellt mycket film så det ska bli intressant att se vad som händer när utetemperaturen och antalet filmer skjuter i höjden...

1 kommentar:

Uffe sa...

"Han jobbade i svetten från projektorn"
"Det var vinter och varmt, det var ett dygnet-runt-jobb, skulle tjäna lite egna pengar"...

...

"Christoffer från Trelleborg Hej!"

...

"Så blev det till sist en fläkt"
"Det var en ynklig fläkt, det var nästan lika varmt som förut"
"Men jag lärde mig att fightas!"


=)