tisdag, februari 01, 2011

Tron - Årets ljudmix?

Hade en högtidsstund i salong 1 igår, med Tron Legacy. Har hört av andra att ljudet ska vara exceptionellt bra i den filmen, och vad jag har hört i salong 2 när jag startat den för kunder i en veckas tid så låter det rätt bra. Tyvärr ingen DTS med kopian så i salong 2 blev det bara Dolby SR, men det var nog för att orsaka konstant jordbävning ute i kassan, så mycket bas där finns i den ljudmixen. Kör därför Tron på 4,0 i salong 2, och det är precis att dialogen kryper över hörbarhetströskeln.

Men så, en chans att se filmen själv och jag drar givetvis på den i salong 1. SR-D spåret visar sig vara fullt läsbart och ger bra ljud... minst sagt.

Faktum var att jag drog upp volymen till hela 6,0, på digitalt ljud. Och resultatet var något så underbart att det knappt finns ord. Här har vi en film som verkligen visar var skåpet ska stå, med exakt kontroll över bas och diskant, dynamiken var också helt otrolig. Och till råga på allt var den totala volymen i salongen inte mycket över "normalt", jag hade utan problem kunnat köra den så här inför betalande publik utan klagomål.

Rent ut sagt, Tron var gjord för att spelas högt, och ger mest tillbaka på en hög volyminställning. Tidvis hade jag så mycket bas från mina åtta baselement bakom scenen att cementgolvet vibrerade (vilket annars aldrig händer i salong 1). Var tvungen i en actionscen också kolla att slutstegen orkar med det hela, och i maskin så blinkade de på precis som inget hade hänt.

Jag formligen ÄLSKAR mina 10000W i salong 1, och speciellt nu vet jag att det finns med andra ord ingen film i världen som kan få dem på knä. Synd bara att det inte är så många som vet om hur jäkla bra ljud vi har i salongen, för det här formligen kör över allt annat jag har hört här och där.

I vilket fall som helst, Tron är nu referensfilm tillsammans med Avatar och jordbävningen i 2012. Det och min demoskiva Buzz and Bill-show med utdrag från Eldstorm, Drömmarnas horisont och Född den 4:e Juli.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hade du inte problem med att det mullrade in i den andra salongen? Hade oturen att köra Tron i salong 1 och Svinalängorna i salong 2... Du kan ju tänka dig, Svinalängorna är ju en dialogdriven film, där minsta lilla ljud kan förstöra koncentrationen som krävs för en så tung film. Det blev salongsbyte så ofta det gick efter det...

Kristoffer Strömblad sa...

Vi har haft ganska stora problem med överhörning, men det är hjälpligt åtgärdat för tillfället. Fast det måste mer ljudisolerande material till i slussen mellan salongerna - men uppenbarligen måste sådant fixas av oss själva.

Men visst, starkt ljud i sal 1 har en tendens att leta sig in i sal 2, dock inte tvärtom. Bra bas i tvåan ter sig bara som en viskning i sal 1. Därtill har jag kört Tron ganska "tyst" i tvåan eftersom basen i Dolby SR är nästan lite väl överdriven jämfört med den digitala diton. Det och att jag har ett slitet 15"-baselement som inte klarar hur mycket stryk som helst.

Vad gäller min föreställning så var det utanför ordinarie tider så att säga...