fredag, maj 23, 2008

Tight premiär

Är det inte typiskt? En lokal amatörteatergrupp har haft teaterscenen bokad sedan ett halvår. En av deras föreställningar var satt till 19:00 den 22/5. Gissa vilken högprofilfilm som skulle ha sin premiär samtidigt? Nåja, Indiana Jones och kristalldödskallens rike fick helt enkelt flytta på sig till 21:30.

Eftersom teatergruppen spelade även kvällen innan så var scenen inte återställd till film, så för att provköra akt 1 och 4 av kopian fick jag fixa scenen först. Och därefter ställa tillbaka allt för teatern. Mycket jobb för bara två akter om ca 18 minuter vardera. Men vad gör man inte för premiärpubliken. Men sen var det bara att dra ihop hela kopian på spolbordet och fixa tillbaka scenen till teatergruppen.

Så, snabbspola till kvällen. Teaterpjäsen drar då givetvis ut på tiden och slutar inte förrän 21:22... Och med foajén fylld med filmpublik är det verkligen full rulle som gäller. Scenen återställs rekordsnabbt, tack vare att jag fick hjälp av en annan maskinist som dök upp för kvällen. Jag kastade mig över filmen och laddade, och en stackars städare fick snabbsopa golvet för de popcorn som där fanns kvar efter teaterpubliken. Problemet är att jag inte kunnat ladda tidigare, eftersom jag måste ladda projektor 1 i vidfilm, vilket innebär att dukmasken drar sig in till det smalare formatet, inte så bra medans teaterpjäsen pågår...

Nåväl. Några intensiva minuter senare så var det klart för insläpp och strax därefter tryckte jag på Start maskin 1. Trots allt flöt det på väldigt smidigt måste jag säga. Teatergruppen visste om hur kort om tid det var och gjorde vad de kunde för att avsluta snabbt. Vi på bion var med på noterna och gjorde vad vi kunde, och publiken klagade inte. Tvärt om var det många som reagerade positivt när de såg att det var teater innan deras film.

Inga kommentarer: