måndag, januari 08, 2007

Scotland... without subtitles

Julhelgen är alltid mycket intensiv, julfilmer brukar dra mycket folk och så även i år. Så efter två dagars visningar av Göta Kanal 2, Happy Feet och Övergödd braständare med vingar, så bar det av på semester.

Onsdag 27/12 blev det så bil till Malmö Svågertorp, tåg över Öresundsbron till Kastrup, flyg till Edinburgh och därefter hyrbil till Burntisland. Väl där inkvarterades sällskapet hos släktingar. Syftet med resan var dels att träffa en del av släktingarna som bor i Skottland men även att ta det väldigt lugnt. Och lugnt blev det. En dag gjordes inget mer än stilla socialt umgänge. En annan körde vi ner till The Borders och byn Morebattle och Teapot Street no less...

Men det gavs även tid att shoppa lite, och bland andra engelsmän och turister i Edinburgh hittade jag en finfin tröja för £38 (rea från £55), Cars på dvd (£15.99, ingen rea på Disneytitlar hos HMV) och en trevlig mössa. Det blev även del SMS-trafik till och från Sverige för att höra så att allt gick bra på bion.

Själva nyårsafton var ett kapitel för sig. Omväxlande väder hela dagen, för att på eftermiddagen tillta i vindstyrka så pass mycket att regnet trycktes in genom badrumsfönstret. Stormluckorna innanför fönstren fick stängas och utomhus dansade soptunnorna. Kvällen gick mest åt ett roligt och härligt satiriskt program på TV om de 50 mest omskrivna kändisarna i Storbritannien. Önskar bara svensk TV vågade vara lika satirisk. Och lagom till midnatt gick det att gå utomhus igen för att skåda fyrverkerierna över Edinburgh.

Digitalkameran gick varm emellanåt. Fyllde mina minneskort till bredden med 2 GB data fördelat på drygt 250 bilder (RAW-kvalitet på de flesta). Många dubbletter eftersom jag inte ville förlora några bilder på dålig skärpa och andra små misstag. Det infann sig rätt många olika tillfällen att fotografera det mest åtkomliga motivet; Edinburgh på andra sidan Firth of Forth. Det blev inte många nattbilder även om jag hade stativet med mig, eftersom blåsten utomhus förhindrade stabil fotografering många gånger.

Men här klickade även något annat. Inte för att jag var deppig innan jag reste, långt ifrån. Men lugnet, utlandsvistelsen, tid till reflektion och en del andra detaljer gjorde resan till den mest intressanta på länge för egen del. Den person som satt på planet hem var definitivt inte densamma som på utresan. Jag mådde bra, bättre än bäst kändes det som, och i efterhand har jag konstaterat att självförtroendet fått sig en ordentlig knuff uppåt.

Exakt varför kan jag inte svara på. Möjligen var det allt jag kunde bevisa för mig själv, jag tog bra bilder på löpande band, att jag lyckats lära upp en ny maskinist som klarade av föreställningarna hemmavid utan problem, att jag klarat av flygresan utan problem (något för en annan blogpost) och kanske det faktum att jag insåg att jag faktiskt skulle kunna klara av mina små privata nyårslöften.

Kort sagt, jag fann mig själv på något sätt där borta i Skottland. Och jag vet nu vilken väg jag vill vandra en tid framöver.

Ifall någon inte förstod skämtet: Övergödd braständare med vingar = Eragon

Inga kommentarer: