torsdag, juli 29, 2010

Hur man skapar ett litet "monster".

Det började med en Microsoft Access-databas i vilken jag fyllde i alla föreställningar sedan 1997 för rent statistiskt syfte. Eftersom jag dessutom har utbildat i databaser och MSSQL så var jag åtminstone i början noga med allt vad normalisering heter.

Efter ett tag var det lättare att mata in allt via ett webbgränssnitt, även om det kördes lokalt på en dator i maskinrummet, som sedermera kom i nätverk med kassan och därifrån matades uppgifterna in dagligen.

Sen ville fler ha tillgång till uppgifterna, så en större flytt över till MySQL gjordes i samband med att hemsidan för biografen bytte webbhotell. Därefter flyttade den nu avsevärt större databasen över till hotellservern också. Sedan dess har det rullat på och rullat på.

Fram till högst nyligen har jag uppdaterat biografens hemsida manuellt, dvs. arbetat med HTML-koden i editor och laddat upp via FTP... take that 2010... är ju bara 1995 typ...

Och eftersom jag då är den enda som kan fixa hemsidan var det dags, och har varit planerat länge, att flytta över uppdateringarna till det lite modernare stuket med att generera sidorna automatiskt. Och en bidragande orsak är min stundande semester som ska spenderas utomlands.

Men sen är det inte slut där, för varför nöja sig med att hålla reda på filmer, ljudformat, föreställningar när man även kan hantera informationen till maskinisterna om trailers och automatikprogrammering. Tabellerna trailers och filminfo är de senaste tillskotten, varav trailers gick "live" igår.

Nu har jag i och för sig koll på allt i databasen och (nästan) allt i den tillhörande högen av php-script (61 st, 8 javascript, 8 css), men det var inte förrän jag importerade databasen i MySQL Workbench och tittade på databasen grafiskt som den totala omfattningen av detta ursprungliga hobby-projekt blir tydlig. Finns garanterat värre och större exempel på projekt, men jag är rätt stolt över mitt lilla "monster".

Vilket också är nästa problem, för det enda som saknas är dokumentation. Och jag vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja...

Inga kommentarer: