måndag, juli 05, 2010

Scratch that...

Nu i helgen råkade jag ut för något riktigt märkligt, och samtidigt riktigt irriterande.

Det började med att centrumringen började krypa uppåt från tallriken under föreställning och det var inte många millimetrar från att den helt tappat taget och kopian säkert åkt av tallriken med buller och bång. Något som kan orsakas av en tallriksmotor som slirar. Så då var man helt inställd på komplett rengöring av drivhjul och kontaktytan på tallriken - vilket ju inte är så jäkla lätt när det är trångt så in i h*lvete bakom och under tallrikarna till salong 2.

Men så var filmen slut och nästa skulle laddas, och då hittar jag ett enormt "garnnystan" i DTS-läsaren...


Vad har liksom hänt här då? Filmen låg definitivt inte och red på någon vals, eftersom den kört med felfri DTS-avläsning från start till slut. Och ingen vals före DTS-läsaren eller efter varit skitig så måste "felet" ha hänt just här. Men jag hittade absolut inget fel.

Och dagen efter så tittar man på kopian... jomenvisst. En enorm löprepa genom hela jävla filmen, nästan 1mm bred... och därmed förklaras att fenomenet att kopian haft roligt på tallriken genom att den skit som inte fastnat i DTS-läsaren följt med och orsakat att kopian har glidit mot sig själv. Hoppsan.

Fast det sista mysteriet är nog det att jag inte kan se ett spår av repan på duken. Det syns inte ett smack. Absolut ingenting där repan finns. Kontroll av filmen i projektorn avslöjar också att den ligger på blanksidan, dvs det är repa i själva plastfilmen, inte på själva bildsidan. Tur i oturen med andra ord.

Men fan vad jag stör mig...

Inga kommentarer: