fredag, juli 09, 2010

Skärselden bleknar i jämförelse

Idag hade jag en kolv som inte ville tända så föreställningen av A-Team började med en tom duk efter digitalreklamen. Det var bara att i rask takt springa upp till maskinen, stänga manuella brandluckan och trycka igång kolven så gott det nu gick, tog ju ett par försök. Därefter se att den stabiliserade sig och öppna brandluckan igen. Så där försvann halva första trailern, men men...

Men vad värre är att räkneverket i lamphuset har stannat för länge sedan så jag har ingen direkt koll på hur gammal kolven är, fast en snabb överslagsräkning med fyra timmars brinntid per dag - och kolven byttes ut på självaste julafton förra året - ger cirka 788 timmar. De ska hålla åtminstone 1000 timmar innan ålderstecknen sätter in.

Lustigt nog är troligen kolven i salong 2 minst tusen timmar äldre än så, och den har ännu inte visat upp några speciella ålderstecken, förutom att den kan vara lite fladdrig ibland.

Men för säkerhetsskull har jag beställt två nya kolvar. Fast nu är det andra gången som jag byter ut kolven för salong 1 i förtid. Det är den här jävla ventilationen som inte är åtgärdad. Jag går alltså omkring i luft som är 35 - 40 grader varm, dagligen. Tidvis är det så varmt att det sticker i ansiktet när man kommer nära projektorerna...

Fick reda på en intressant detalj, att för digitalinstallationer ska man ha ventilation som klarar 900 kubikmeter luft/timme. Kul. Jag har nog inte ens 10 kubikmeter som flyttar på sig per timme. Med andra ord nix komma noll.

Inte undra på att man känner svetten bokstavligen rinna under byxorna när man i en timmes tid står och spolar ner film, under tiden som Eclipse rullar färdigt. Fräscht... inte.

2 kommentarer:

Alexander sa...

Du verkar ha det svettigare än karaktärerna i filmen, haha.

Fabrikör Höglund sa...

Jag jobbade på Royal i Västerås "Astoria cinema" kolvarna i Cinemecanika lamphudet höll i ca 800 timmar. Problemet var att ljuset från spegeln slog i plusspolen som blev överhetta, vilket resulterade i att glaset fick småsprickor när metallstaven till plusspolen överhettades. När sedan luft kom in i kolven blev den svårtänd. Ibland kunde man se små lösa glasbitar när man skakade kolven.
Vi fick dra ner till ca 2100 watt för att komma upp till 1500 timmar. Vi hade metallspegel.