lördag, juli 24, 2010

Ett år med Non-Rewind

Oj då, vad tiden går fort. Tittar i arkivet och noterar att 23/7-2009 var sista visningen med skifteskörning. Alltså var första non-rewind visningen 24/7-2009. Och nu är det samma datum ett år senare.

Vad kan jag säga? Uppvuxen med skifteskörning, och även skolad i konsten att köra helt manuellt - även om det numera är en avlägsen erfarenhet - har detta år varit riktigt roligt. Mängden film som visats har formligen exploderat med salong 2, och hanteringen av filmerna har underlättats betydligt med stolparna.

Incidenter... jo tack. Jag och centrumringar går visst inte ihop har jag märkt. Endast en gång har jag haft en trilskande tallrik som slutade mata ut, fast jag har kommit på i efterhand vad som orsakade detta, en spindel som jag numera har i bruk igen visade sig kunna fastna i gasläget även om filmen ville annat; vilket slutade i brainwrap och nödstopp.

I övrigt är anläggningen precis likadan som när den installerades, så när som på en liten mothållarvals som jag flyttat 2 cm. Visade sig nämligen att denna lilla vals på väggen som bryter av filmen från stolpen mot projektorn kunde orsaka löprepor genom hela kopior längst ut till höger i bilden under vissa gynnsamma förhållanden, nämligen när filmen kördes från A-tallriken och därmed inte blev lika spänd som från B eller C. Då kunde filmen dras förbi denna mothållarvals och få repan. Numera är det alltid ett par millimeter extra mellan film och mothållarvalsen, även om vid körning från A-tallriken så drar sig filmen nära, men inga repor alltså.

Året i siffror då... Salong 1: 696 föreställningar med total speltid för alla visningar 54 dagar, 10 timmar, 43 minuter. Salong 2 (öppnade 16/9) har kört 614 föreställningar; 46 dagar, 16 timmar, 14 minuter. Totalt för båda salongerna är siffran 145618 minuter, det är liksom bara 14,44 veckor... Vad det skulle bli i meter film som passerat har jag inte vågat räkna på...

Allt som allt 89 unika filmer, med i snitt 14,7 föreställningar var. Intressant, för då kan jag med säkerhet säga att jag stått vid spolbordet 170 gånger...

Noterar att samma period från 2008 till 2009 hade vi bara 56 filmer, fast de låg i gengäld kvar i 16,7 föreställningar istället.

Avslutande statistik, som egentligen inte har med non-rewind att göra, säger att 53,16% av föreställningarna kördes i CinemaScope, 45,62 % i Vidfilm. Resterande lucka, öhm... tja. Skulle vara Normalbild, men jo, jag hann aldrig byta objektiv så dessa föreställningar då av Alfons-kortfilmer blev lite bildslaktade må jag erkänna...

1 kommentar:

fnys sa...

Karusellskötare...