torsdag, oktober 04, 2007

Hur var det kopplat här då?


Fick sätta upp en varningstext på kontrollenheten på min projektor 1 för en tid sedan. Detta eftersom den är smått märkligt kopplad så att ljudet matas ut direkt även om du inte skiftat in projektorn. Skulle jag alltså starta en film utan att köra reklam först t.ex. måste jag se till att tysta ljudet med mute först, annars hörs det klassiska lilla synkpipet strax innan bilden startar.

Detta har även en annan, lite mera irriterande bieffekt, att när jag startar projektorn utan film laddad, som t.ex. när jag ska byta bildformat, så skickas en ljudpuls på full modulation till processorn. Detta ter sig som ett kraftig knäpp i ljudet. Vilket med slutstegen förvandlas till en kraftig smäll. Och med mina nya slutsteg så är smällen nu så kraftig att den potentiellt kan förstöra högtalarna på sikt.

Men kopplingen är inte helt av ondo, utan när jag ska köra min testslinga Cat. No. 69 Dolby Test Tone (eller på svenska helt kort Dolby-ton) så behöver jag inte mer än ladda slingan och trycka på start. När jag ska köra tonen i projektor 2 måste jag ta ut säkringarna i lamphuset så jag inte tänder kolven, och därefter trycka på start och inskifte för att få ut ljud. Lite mera omständligt.

1 kommentar:

lm sa...

Hmm.. På Bergakungens Ernemann 15 finns även en vippströmbrytare för att ställa om till 25 b/s.

(För att inte tala om FP30:orna på BP, de kan man snabba upp till 30 fps!)