lördag, oktober 13, 2007

Haveri!

Det händer ju ibland att saker och ting inte går som planerat. Eller vad sägs om det här:

Tio minuter efter utsatt föreställningsstart fick jag ett samtal från den som körde torsdagens första föreställning; "ett hjul har gått i sönder och dragit av filmen"... Det var bara att avsluta vad jag nu höll på med och ta mig ner till bion fortare än kvickt. Under tiden kunde maskinisten ladda om den andra projektorn och fortsätta föreställningen, samt förvarna publiken om att det skulle bli en paus mitt i, nästa filmhjul måste laddas på samma projektor.

Men nu hade jag ett gammalt extrahjul liggande, som egentligen suttit någon helt annanstans i projektorn, vilket syns på nästa bild, men det passade. Så vi hann reparera projektorn hjälpligt under tiden så det blev ingen paus i föreställningen, tack och lov.


Men filmen då, ja, 154 rutor har en grov grönrepa nästan längst ut till vänster i bilden, och jag fick klippa bort 14 rutor omkring den plats där filmen helt enkelt gått av. Det var inte läge att ta bort alla dessa skadade rutor, eftersom perforeringen och filmremsan som sådan är hel, samt att skadan sker under förtexterna med bara en voice-over på svart bild. Dessutom är ju 154 rutor bara 6,41 sekunder.

Nytt hjul beställdes inom 20 minuter från haveriet. Samt att alla liknande hjul måste ses över så det inte finns fler sådana bitar med sprickor som bara väntar på att haverera när man minst anar det.

1 kommentar:

Alexander sa...

McGyver kan slänga sig i väggen! :D