tisdag, april 17, 2007

Livets små glädjeämnen (del III)

Till och från den senaste tiden har jag känt mig ganska stressad. Om inte det har varit något att göra så har jag glömt saker och ting, gång på gång. Eller så behöver jag bara blicka framåt i kalendern för att bli smått blek av anstormningen av arbete...

Men då behöver man bara lyssna på rätt musik så brukar det ordna sig rent sinnesmässigt. Igår kväll körde jag Blood Diamond för en liten skara besökare. Fördelen med få besökare är att man har salongen för sig själv rätt fort efteråt. Och med långa eftertexter kan man ta och koppla av en stund innan man går hemåt.

Och återigen visar James Newton Howard upp sin genialitet med ett riktigt fint soundtrack. Just den låt som avslutar hela filmen är en riktigt underbar pärla, som likt t.ex. Leave No Man Behind av Hans Zimmer från Black Hawk Down bygger upp musiken i flera steg men med samma tema, lager på lager, tills slutet är så där emotionellt kraftigt och musikaliskt underbart.

Det räckte med dessa ca. 7 minuterna igår för att må bättre både under resten av kvällen och även idag. Det soundtracket står nu högt på inköpslistan.

Inga kommentarer: