torsdag, april 19, 2007

Är du här nu igen?

Den senaste "långköraren" jag haft nöjet att visa var The Queen. En väldigt fin film, med en helt klart värdig Oscarsvinnare i Helen Mirrens porträtt av den Queen Elisabeth II. Emellanåt slår det direkt gnistor om hennes skådespel, speciellt tillsammans med Michael Sheen.

Långkörare blev den då den klarade sig kvar tre veckor i maskinrummet (bra för en singelbiograf med rätt så många andra filmer runtomkring). Till saken hör att jag fick hem filmen på dvd (import från England) dagen efter att jag skickat iväg filmkopian från bion. Så det är en ganska udda känsla att återigen få köra den på 35mm på bion ikväll, då filmen går i repris i form av en abonnerad föreställning.

Men allt som allt är det kul att filmer stannar kvar i mitt medvetande på det här sättet. Inte bara för att de kommer tillbaka och spökar för mig, utan för att de känns som gamla bekanta, som någon man håller av och därför är det kul att träffa dem igen.

Tyvärr blev kvällens återträff lite av en skräckfylld sådan. Återigen fick jag ta fram blocket med filmskaderapporter och fylla i en diger lista med fel på kopian. Det digital ljudspåret (Dolby Digital) var t.ex. sönderrepat så att det inte längre går att köra filmen med digitalt ljud. Och även i det analoga förekom skrapljud. Lägg därtill dammiga akter och inristade skiftmärken. Så det känns som om jag fått polisanmäla en misshandel av min kära vän.

2 kommentarer:

Tommy Liikamaa sa...

Skönt att läsa att fel på kopian uppmärksammas och rapporteras. Igår var jag på SF Söder i Stockholm (sal 2) och såg 300. Det var grisigt så mycket skräp som förstörde bilden. Och jag menar då inte själva filmskräpet ;)

Man har blivit aningen mer kräsen efter HD DVD och blu-ray gjort sitt intåg. När jag går på bio vill jag att det ska överträffa min upplevelse hemma men ändå lyckas jag störa mig på andra besökare. Jag måste vara folkilsk.

Kristoffer Strömblad sa...

Det ironiska är att jag har inte utrustning för att rengöra filmkopior, utan tar mig tid att manuellt putsa dem med en mjuk pappersduk vid spolbordet ifall behovet finns.

Kör man non-rewind, som samtliga filmstäder och Biopalats gör, så finns det tillsatser med valsar som ska fånga upp damm och göra kopian ganska ren innan den når projektorn.

Tyvärr är det heller inte alltid fel uppmärksammas och rapporteras. Man bör som aktsam maskinist rapportera alla fel som är av tillräckligt grov karaktär (en enstaka liten repa är Ok, men inte om den går igenom hela filmen eller har 295 kusiner över resten av bilden), eftersom 1) skulle någon längre när i kedjan uppmärksamma felet kan du stå som "ansvarig" för det. 2) I bästa fall tas kopian ur bruk till andra cineasters stora glädje.

Jag vet av erfarenhet att film fortfarande kan leverera en bild som faktiskt slår HD-formaten på fingrarna. Tyvärr sker det sällan då man slarvar grovt vid kopieringen (eftersom man måste trycka ut så många kopior på kort tid). De senaste jag sett som verkligen var av rejält hög kvalitet var Rocky Balboa och Arthur och Minimojerna.

Men, jag får väl se hur väl min nya projektor står sig. Imorgon kommer teknikern och installerar en Cineo 3+ 1080p ebio-projektor nämligen.