onsdag, november 29, 2006

Cyckeltur

Efter att ha stått i ett förråd i två års tid, kostade en komplett "renovering" av cykeln 790 kr efter vilket två nya däck och slangar, en ny sadel och belysning ingick. Och vilken trevlig frihet man får efteråt. Nu går det mycket snabbare att ta sig till och från bion varje dag, samt det går mycket enklare att ta sig till och från den nämraste livsmedelsbutiken när chips-suget blir för stort...

Idag provade jag att ta mig runt mer eller mindre halva staden på så mycket cykelbanor som möjligt, vilket för det första var mycket jobbigt. Det märktes att jag är mycket otränad. Långa, långa raksträckor längs nybyggda vägar i utkanterna av industriområden var särskilt jobbiga eftersom de är så inbjudande till att trampa på. Dock orkade jag oftast bara till hälften innan jag fick växla ner igen och snigla mig fram ett tag. Vet inte om jag ska skylla på konditionen eller motvinden...

Däremot fann jag en motivation att fortsätta ta timmeslånga turer när andan faller på, för det var skitkul att se ens egen hemstad från ett ganska nytt perspektiv. Jag återsåg det område i vilket jag delade ut reklam för en herrans massa år sedan. Inte mycket nytt där. Jag såg hur vackert havet ser ut när solen gått ner och ett mysigt dis vandrat in och beslöjat gatubelysningen. Jag såg hur magnifik staden såg ut på avstånd med all sin belysning och havet på min ena sida. Det var lätt att bli poetisk. Och framför allt fick jag en del trevliga bilduppslag tills nästa gång då jag kan ta kameran med också.

Och så fick man se en T44 in action, vilket alltid är trevligt när man står bredvid spåret och både hör och känner mullret från dessa diselelektriska lok. En "miljöskada" från den tiden jag pendlade till Lund via buss och just tåg.

Kort sagt en mycket trevlig tur, och jag ser fram emot att fortsätta träna mig på detta vis. Jag är definitivt inte en gym- eller sportpersonlighet, så det är kul att jag hittat något som fakiskt kan fungera för mig.

Men nu ska jag genast käka upp de förlorade kalorierna. Chips och en James Bond på dvd ska det bli samtidigt som mina stackars knän ska få vila ett tag...

Inga kommentarer: