torsdag, januari 15, 2009

Splice me up...

Igår hade jag kul med första nya filmen sedan veckan innan jul. Nu är det Benjamin Buttons otroliga liv som gästar maskinrummet. Men det var då helt otroligt vad kopian var proppfull med dessa förhatliga små cementskarvar.

Normalt brukar jag hitta och ta bort 1-3 stycken i en vanlig kopia, om ens det. Och längden spelar inte roll, jag hittade faktiskt inga cementskarvar i Australia. Men i Benjamin saxade jag bort hela åtta skarvar!



Varför jag gnäller är följande: Jag kör analogt ljud, Dolby SR för att vara exakt. Och en liten cementskarv är som synes på bilden ett kort avbrott i ljudspåret vilket yttrar sig som en ljudlig smäll. Och dessutom ser det för jävligt ut på duken också när en fet vit/grön linje blinkar förbi i en 1/24 sekund. Således gick tejpskarvaren varm igår.

Det är verkligen som P.T. Anderson har sagt, vi maskinister har verkligen "Final Cut" på filmerna ibland, speciellt när labben klantar sig...

5 kommentarer:

Ekorren sa...

Ofan inte märkt något med de skarvarna. Knappt lagt märke till några sådanna. Hur lång tid tar det för er att spola ner/upp en film ?

Kristoffer Strömblad sa...

Beroende på filmens speltid tar det väl mig ungefär 60-90 minuter att få upp kopian. Det inkluderar kontroll mot cementskarvar och fix av eventuella befintliga skarvar. 90% av alla skarvar från tidigare biografer får jag göra om nämligen.

Spola ner går något fortare.

lm sa...

strecken mitt över bilden är svårt att göra något åt men man kan få bort "klicket" genom att dutta lite med en mörk filtpenna på det analoga ljudspåret precis vid skarven (helst med lite skarvtejp under då..)

Kristoffer Strömblad sa...

Jo, om bilden är i VF och en skarv hamnar precis mellan två bildrutor syns den ju inte på duken och då brukar jag också måla över ljudspåret med en blå märkpenna med fin spets.

Men i CS går det ju inte, och jag väljer hellre att klippa bort rutan än låta den ligga kvar, om än "tystad".

Unknown sa...

Det är lite snålt av labben att lägga skarvar mitt i akterna, men å andra sidan kan jag förstå att dom vill ta reda på varje meter råfilm.