Mitt ljudkort har stöd för upp till 7.1-ljud men i praktiken använder jag bara hörlurar (alltså 2.0-ljud). Men många QuickTime-trailers kommer med 5.1-ljud, så hur göra för att få lyssna på dem i originalutförande? Om jag nu vill det förstås, QuickTime är rätt bra på att mixa ner ljudet till en helt adekvat 2.0-mix.
Det är dags att ta fram det tunga artilleriet av program (eller; jag visste att det skulle löna sig att köpa/uppgradera de där programmen - trots att jag skaffat flera av dem på ren hobbybasis): Sound Forge 9.0, Sony Vegas Movie Studio 7.0, Sony DVD Architect 4.0 samt QuickTime 7.0 Pro givetvis.
1. Först ut måste vi extrahera ljudet från trailern eftersom Vegas Movie Studio inte kan läsa QuickTimes AAC-ljud om det har mer än två kanaler. Dessutom måste vi extrahera ljudet till AIFF format för att behålla 5.1-mixen intakt, och än mer viktigt är att vi väljer rätt kanalkonfiguration från början. I listan över möjliga exportformat väljer vi 5.1 (L R C LFE Ls Rs).
Så här ser 5.1-ljud ut. Från ovan och neråt: L, R, C, Sw, Ls, Rs.
2. I Sound Forge öppnar vi AIFF-filen och får se en härlig flerkanalsmix. Skulle kanalerna ligga på fel plats (ifall man valt fel exporttyp i QuickTime, eller sitter och mixar ett soundtrack själv från grunden) så kan man använda verktyget Channel Converter för att flytta på dem.
3. Exportera den nya mixen till Dolbys format, i en AC3-fil.
4. I Vegas Movie Studio lägger vi in trailern i ett tomt projekt och sätter de egenskaper vi vill ha på slutfilmen, som PAL eller NTSC, samt 4:3 eller 16:9 format på bilden. När vi har valt klart exporterar vi hela rasket till dvd-format via Make Movie och alternativet Burn it to DVD. Då kommer vi att få två filer, en filmfil och en separat ljudfil.
Trailern i Vegas Movie Studio, till synes utan ljudspår, men det fixar vi ju från annat håll.
5. Eftersom ljudfilen i det här fallet kommer att vara tyst som en mus så ersätter vi den helt enkelt med den fil som vi exporterade från Sound Forge. Ge den samma namn som filmfilen inför den sista biten.
6. Skapa nytt projekt i DVD Architect (eller öppna befintligt om du är en trailersamlare som jag) och importera trailern. Har filmfilen och ljudfilen samma namn hanteras dessa automatiskt av programmet. Sätt projektet till samma format som filmfilen, alltså NTSC/PAL och 4:3/16:9 och viktigare, sätt projektets ljudformat till 5.1. Slutligen så renderar du dvd-filerna och bränner dem till en skiva.
Beviset att ac3-filen fungerar, PowerDVD rapporterar Dolby Digital 5.1 audio vid uppspelning.
7. Avnjut i din hemmabioanläggning. I mitt fall rockar trailern för J.J. Abrams ännu ej namngivna projekt 01-18-08 riktigt fett, när alla kanalerna arbetar snyggt tillsammans.
Med den här tekniken föds givetvis nya idéer. Varför inte ta framtida semestervideos, ta stereoljudet och lägga det i L R och lägga på ett lagom bitskt kommentarspår på surrounden. Eller utmana konventionen av hur man använder LFE-kanalen... Det här är en guldgruva!
Det riktigt roliga är att det inte enbart är Dolbys bioljud man kan sitta och leka med. Sound Forge, som numera ägs av Sony, har även möjlighet att spara multikanalsfiler i ATRAC-formatet. Och ATRAC är grunden i SDDS (om nu någon mot förmodan kommer ihåg, än hört, detta ljudformat på bio).
8 kommentarer:
Royal i Malmö har en fullt fungerande SDDS. Som dessutom låter överlägset SR-D och DTS.
Jo, jag vet att Royal har SDDS, men det är väl en av mycket få salonger i Sverige som har det (och därmed samtliga format som finns). Dessutom har Sony slutat tillvera SDDS också, så fler lär det inte bli som får höra det.
Heron City biografen som först drevs av AMC köpte in SDDS på alla 18 salongerna. Jag tror inte att SDDS är helt dött. Men det är sant att de inte gör några nya prylar samt de sagt att de ska sluta. Men det säljs fortfarande anläggningar från SDDS men frågan är ju hur länge till. Tack o lov så har ju DTS släppt sin XD10 som låter väldigt bra och har möjlighet till 10 kanaler. Men man måste tyvärr fortfarande gå genom Dolbys skäpburkar. Och Dolby är ju Dolby.
Ah, ni tar nörderiet till nya nivåer. Jag gillar när folk är så insatta, spännande läsning! =)
Endast en (1) salong i Göteborg är utrustad med SDDS. Det är projektorn på Biopalatset, salong 6.
Där används det sällan och enligt uppgift slits spåren rätt mycket (eftersom det ligger ytterst, utanför perforeringarna).
Hur kan filmen slitas av att man lyser på den med laser? Eller är det någon märklig specialvals den måste gå igenom? Tycker det låter lite konstigt att ljudspårets placering skulle ge upphov till större slitage..
DolbySR is the shit för övrigt.. =)
Tror inte det är lasern som sliter på filmen (för i så fall skulle jag bränt sönder alla SR-spår som kom i min väg :-) utan att själva området på filmen slits hårdare då det ligger utanför perforeringarna.
Bildytan har sällan kontakt med något i maskinerna, men just perforeringar och området ytterst på filmen kommer ju i kontakt med så gott som allt i filmbana och valsar hit och dit, därav slitaget.
Eftersom det rör sig om små, små pixlar som skall läsas felfritt kan repor orsaka läsfel vilket blir sämre ljud etc. etc.
Och SR rockar ja, men inte om man har en sprucken glasstav i ljudläsare 2 som jag har... kanalseparationen åt helvete (nu har man lovat att byta läsare... snart...)
Kristoffer: Ah, jag misstolkade det hela. Tänkte att SDDS-läsning slet mer på filmen (vilket lät konstigt) än andra ljudspår. Men nu förstår jag att SDDS-läsning försvåras av att området utanför perforeringarna slits mer än resten av filmen.. såklart..
Kör inte Heron City SDDS i alla salonger förresten?
Skicka en kommentar