Från det opublicerade arkivet:
Jag fick äran att titta närmare på en original 3D-fil till en befintlig policy-trailer som redan rullar på några dukar här i landet. Syftet var att ta fram en HFR (48fps) version av samma vinjett. Vilket nu när man fått digitalbio och på kuppen HFR installerat (för Hobbit givetvis) var en lätt match.
Själva arbetet med vinjetten var skitlätt. Att dubblera antalet bildrutor tog 2 sekunder. Typ. Speciellt när man pratar Blender 3D, det var bara att markera alla keyframes, sätta referenspunkten till första bildrutan och sedan köra kommandot scale x 2 och vips! Vinjetten var dubbelt så lång i antal bilder. Sen att det tog 18+ timmar att rendera alla bildrutor är en annan historia...
Testet i videon var efter att vänster öga var färdigrenderat. Och det fungerade! Senare fick jag även 3D-versionen att fungera, intressant nog i både MXF Interop och SMPTE. Riktigt kul. Och vad som är mera intressant är att det verkar som "videoeffekten" som Hobbit led av i 48fps försvinner när man tittar på datorgrafik. Det verkar som om man är så van att se grafik i upp till 60Hz/fps (på dator och spelkonsoler) att man inte reagerar nämnvärt. Men när spelfilm spelas i något högre än 25fps så reagerar man direkt och det ser ut som video.
Nästa projekt blir att designa, animera, rendera, ljudlägga och mastra en egen HFR-vinjett tills nästa film i 48fps dyker upp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar