lördag, juli 14, 2012

Varde ljus ytterligare en gång.

Är det något jag verkligen ogillar är det att byta kolv i lamphuset.

Pillar ogärna på saker som har med högspänning att göra - även om jag innan bytet alltid går och slår av strömmen till likriktarna. För att inte säga att dessa små lampor kan ju explodera om man hanterar dem fel. Ujuj...

Så nu var det dags. Igen. Philipsen i ettan är utjänad och vill inte tända korrekt längre.



Och tro fan det, så sotig som den var. Nåväl. Det här ska väl ändå gå den här gången också.

Problemet var att ersättaren är en Osram. Och Osram har den lilla sladden till höger i bilden ovan fäst i kolven. Inte som Philips som har den löstagbar. Det vill säga att man måste trä av och på hela kolven med sladd genom monteringsröret. Men det går säkert bra...

Tills man kommer så långt att jag får ut den gamla kolven, får loss sladden från lamphuset och ska stoppa in Osram:en i röret. Och då uppdagar att nej, det går inte. Skårorna där man ska lägga ner kolven passar inte eftersom det är gjort för en Philips, alternativ är väldigt slarvigt gjorda. Utöver det får inte kolven plats korrekt eftersom Osramens sladd trycker kolven snett i röret.

Så jag får använda röret för att sätta dit kolven försiktig i fästet och sedan dra av röret. Och sedan manuellt vrida in kolven bit för bit genom att försiktigt som fan vrida på kolven direkt. Och vrida så mycket som möjligt som man nu kommer åt bakom spegeln.

Slutligen har man tryckt så mycket man vågar och fäst sladden igen i lamphuset. Skruvar på sidorna igen och slår på strömmen och håller tummarna så de blir blå över att jag inte behöver fokusera skiten, eftersom det sist tog en erfaren tekniker en halvtimme med jobb för att få mekaniken att fatta galoppen.


Och se på FAN! Det lyser med perfekt fokus från första början!

Inte bara det, fokus är än mer tight än tidigare, färgerna på första filmen ut (The Amazing Spider-man) var sannerligen amazing. Sen passade jag på att se Prometheus eftersom jag missade den sist den rullade, och ojsan! Inledningen ska visst vara en blå Fox-logo. Inte blå-grå som sist. Till och med textningen blev förbättrad. Ser man på...

Därmed har jag också bytt kolv i ettan för sista gången. Nästa gång blir det ju lampor för digitalprojektorer istället.

Inga kommentarer: