torsdag, februari 09, 2012

Moi, Cinematographer!

Ledig, ledig och ledig... nästan. Mindre störningsmoment i ett satellittest från London inför torsdagens visning av en pjäs som hos mig säkerligen kommer besökas av Spöket Laban och närmast sörjande. Nåväl.

Förutom bevistandet av generalrepetitionen av Here comes the Sun på Malmö Stadsteater Intiman så fick jag se ombyggda Royal från insidan. Och lyssna på den unika ljudanläggningen. Och... Provköra egna DCP:er. Skapade från min egen kamera. Lycka!

Det börjar med att man filmar lite. I mitt fall med en Canon EOS 5D Mk II kamera med olika objektiv. Allt filmas i 1080p (1.78:1) i IVTC-sync (dvs 23.976 fps). Detta läggs in i Sony Vegas och bearbetas i en specialprofil jag skapat för ändamålet att göra 2k CinemaScope-filer. Alltså output i 2048*858 pixlar.

Projekt "test2cs-b.veg" i Vegas Pro 11. Frame 7002 markerad.


Därefter var det lite tweaking och fixing och slutligen export till digitalt negativ. Det tog en halvtimme. Därefter konvertering till Jpeg2000-master filer. Det tog nästan fyra timmar(!). För 8 minuter film!!! Tänk då vad en hel jäkla långfilm tar i mastringtid...

Frame 7002 i det digitala negativet.
Ja, och slutligen mastra DCP-filer (som tog inte mer än 8 GB utrymme). Och mata in dem i en Dolby DSS200 server. Och ut på Sveriges Största Bioduk!

Frame 7002 på Royals duk i 2k!

Helt jävla underbart!

I paketet ingick även en vinjett för mina egna smalfilmsvisningar gjord exklusivt i Blender samt en special 2k-CS-version av min Requiem for 35mm video och alla fungerade ypperligt i 2k också. Jag är således väl förberedd för digitaltiden och ska fortsätta skapa eget material för digitalbio. Den saken är klar som korvspad!

2 kommentarer:

-Sagabion sa...

Hej! Björn heter jag från Västeråstrakten driver en bio i Hallstahammar Vi har nyss digitaliserat oss och jag har en fundering å du verkar rätt bra på dessa grejer =)
Jag har sökt lite på nätet angående hur man kan lägga upp en egen bild (en logga) i en biovisning (allså före eller efter en film) eller ex lägga in snnat material i dolbys dss200 det programet som du körde med Sony Vegas Pro är det att rekomdendera? eller finns det enklare program?
Jag är i princip helt ny inom detta.
Hör gärna av dig
alternativt till hallstabio@gmail.com
Tack för en bra å intressant blogg
Mvh Björn

Kristoffer Strömblad sa...

Hej.

Det är faktiskt relativt enkelt att göra digitalfilm, jag har också läst in mig på ämnet via nätet och som sagt fått provkört lite filer.

Ska kanske tillägga för andra som läser bloggen att jag använder Sony Vegas Pro till rätt mycket (web/dvd/HD/3D) och hantera allt från mina kameror så att mastra DCP är liksom bara en bonus. Tyvärr är programmet rätt dyrt men det finns gratis/billigare alternativ men jag känner inte till vilka på rak arm.

Annars görs själva DCP-skapandet av gratisprogrammet OpenDCP och än så länge har jag inte haft problem med playback på en Dolbyserver (har ingen egen än men på två ställen som kört mina DCP:er har det funkat).

Jag mailar dig privat med mer info.