onsdag, augusti 31, 2011

Att skapa en vinjett i femtioelva steg...

Jag roade mig under sommaren som så sakteliga har passerat, med att åter sätta mig in i 3D-modellering, animering och rendering. Det är över tio år sedan sist jag sysslade med sådant, och då under gymnasietiden. Så det var roligt att se att bara man satte in sig i hur programmet fungerar och vilka kommandona är så kom det mesta tillbaka ganska omgående.

Provade nämligen Blender, gratis och open-source, och som det visar sig, ett jävligt kompetent program för 3D. Det luktar sannerligen proffs om funktionerna när man väl greppat vad saker och ting gör och hur man ska hitta i snabbkommandona. Nu hade jag bra stöd i videoguider från Blender Guru och Blender Cookie, och inget är mer utmanande med relativt avancerade guider att rivstarta med eller hur?

Så, vad passar bättre än som första projekt ut en liten vinjett för bioduken? Sagt och gjort. Våra Studio Grand-visningar ska lyftas till en liten högre nivå från och med i höst hade jag tänkt. Eftersom de flesta av dessa filmer numera kommer digitalt så har jag återigen börjat tjata om mediaspelare (istället för att köra dem från dvd). Därtill en liten vinjett för att snygga till det hela...

Projektet: 1 kamera, 3 renderlayers, 18 extruerade objekt från SVG-fil, 5 2D-plan med avancerad textur, 9 lampor och 1 partikelsystem. Som gjort för en nybörjare...

Sagt och gjort. Letade upp vår logotyp och funderade på idéer, och slutligen efter att ha lekt runt lite så fastnade jag för en klassiker-inspirerad version med volymetriskt motljus likt från en projektor, och dammpartiklar i luften för att uppväga den annars ganska sterila bilden. Allt kryddat med ett bra tilltaget skärpedjup.

Compositing deLuxe

Och på kuppen så är det första man gör att börja pilla med så avancerade saker som subsurface scattering i texturer och ganska komplicerad compositing, och därtill tre renderlayers med var sin inställning. Och nästan allt är animerat; kameran, partikelsystemet, ljuskällorna och "filmremsorna". Inte konstigt varje unik bildruta tog 1,5 minut att rendera. Och jag ska ha 1080 st...

Fast jag börjar lugnt och renderar den i 1920*1080. Sen så lär jag putsa vidare tills det är dags att rendera till 1998*1080 respektive 2048*858, dvs 2K Flat+Scope. Jupp, har nämligen även lyckats skapa DCP:er och fått dem provkörda på duk, så jag är väl förberedd den dagen jag själv har två  Barcomaskiner med Dolby-servers i mitt maskinrum.

Frame 427

Sen så var det bara att försöka komponera musik/ljud till vinjetten också. I 2.0-slutmixen ingår faktiskt bara tre loops och en ljudeffekt. Allt fixat i Sony Acid Pro 7.0. (Älskar mina Sony-program: Vegas Pro, Sound Forge Pro, Acid Pro, DVD Architect Pro och CD Architect). Därefter har jag kopplat om så jag via min hemmabioreceiver kan få ut 5.1-ljud så nästa steg är att få till en fin Dolby Digital-mix också.

Det kompletta resultatet skulle haft premiär idag 31/8 - i en justerad version 25fps med 2.0-mixen, men huvudfilmen i fråga besöktes bara av spöket Laban. Satan också...

Inga kommentarer: