torsdag, november 18, 2010

Fullt ös...

Nästa vecka är ett föredrag inbokat tillsammans med en hyrd visning av Cornelis. Och då ska det pratas i en halvtimme med bildspel och några filmsnuttar med ljud ska framföras från en dator på scenen.

Så här går man och testar sig fram till hur man ska lösa detta lilla problem. Men bildsidan är "löst" så till vida att två stycken KVM Extendrar som jag fick i somras kan användas nu när man läst på hur de fungerar, det enda som återstår där är rätt många meter Cat-5 sladd som vi ska dra från maskinrummet till scenen. Dessa fungerar att en liten låda omvandlar VGA-in till en digitalsignal över nätverkssladden som blir till analog VGA-ut från en motsvarande låda i maskinrummet, som därefter går till vår scaler som vanligt och över till digitalprojektorn. Piece of cake.

Ljudet däremot, det löser vi med att dra ljudkablar bakåt scenen istället för till maskinrummet, eftersom vi har en teaterscen och två stycken högtalare monterade i salongen för just t.ex. konferensljud etc, så är det bara att patcha in datorljudet till mixerbordet på scenen och dra igång slutsteget för högtalarna.


Och vad bättre att testa hur detta fungerar med lite soundtracks och schlager (och house, synth och övrig electronica). På volym värdig av vilken nattklubb som helst (visar sig att högtalarna till scenljudet är riktigt bra och slutsteget därtill håller konsertklass). Så det blev ett par låtar och drömma sig tillbaka till Finlandskryssningen jag var på förra veckan. Samma mixerbord har redan inkopplat trådlös mikrofon och en massa reglage att dra i och så det ska nog bli finfint när det kommer till kritan.

3 kommentarer:

NilsB sa...

CAT6-kabel (gärna skärmad) fungerar bättre om kablarna är långa (har jag fått lära mig av bitter erfarenhet).

Kristoffer Strömblad sa...

Hmm, bra tips, tyvärr kan jag bara få tag på Cat5 (skärmad) på kortast möjligast varsel. Blir en 100m rulle som jag trimmar ner när vi installerar den permanent.

Blir väl en 30-35 meter allt som allt i slutänden. Just de KVM-lådorna jag har har en gain-funktion för att kompensera för långa avstånd, hoppas den fungerar som tänkt om det skulle vara problem.

NilsB sa...

Jag har en uppsättning burkar för konferensbruk som förlänger VGA-signalen från talarstol till projektor i taket. 20m Cat6-kabel fungerar utan problem. Till samma projektor har jag även en HDMI-förlängning som går över två parallella nätverkskablar, också 20m. Cat5 fungerar inte alls, skärmad Cat6 fungerar bra. Om det har med tidjitter mellan de olika ledarparen att göra eller bara med bandbredden vet jag ej.