onsdag, november 24, 2010

Konferera mera

Min Acer Netbook visar film... "Make That Yuletide Gay"
It's alive! Kopplingen mellan scen och maskinrum, så det går att köra bild på duken från dator på just scenen. Fast det kostade på lite, kom hem med en rulle 100 meter FTP Cat5 nätverkssladd och lite RJ45 kontakter att trycka på. Så nu har jag en kabel på cirka 35-40 meter mellan mina KVM-extendrar.

Fast längden av kablarna har skapat ett litet problem, 2 meter i maskinrummet ger perfekt bild, 40 meter ger en kvalitet som stämmer bättre överens med VHS än digitalbio... ooops. Men Cat6 kabel kan jag helt enkelt inte få tag på i sådana längder just nu. Fan. Om det nu är bandbredden i Cat5 som är problemet. Fast det var det minsta av mina problem, av någon anledning valde VLC att tokkrascha WinXP med blåskärm... har aldrig hänt innan. Jävla skitprogram det kan vara ibland.

Men när kabeln permanentas i väggarna så ska den dras så kort som det är möjligt. Nu har jag bara dragit den längden som jag behöver plus lite marginaler eftersom sen ska den gå liten labyrintisk väg tillsammans med andra kablar (bl.a. i närheten av en 65A matarledning till scenen, samt hörslingan till salong 1).  Hoppas skärmningen räcker.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kjell & Co har Cat6-kabel på lösmeter. Ifall du skulle vilja testa.

-Jimmy

Kristoffer Strömblad sa...

De har bara Cat6 UTP, jag behöver ha den i FTP version (dvs, skärmad) eftersom den ligger så nära hörslingan etc.

Nåja, jag har mer tid på mig eftersom föredraget som skulle varit idag är inställt...