lördag, februari 06, 2010

Var god starta manuellt...

Digitalreklamen är kass i salong 1 igen... för vilken gång i ordningen vet jag inte. En liten sladd som sagt upp bekantskapen med resten av världen - eller grafikkort som gjort slut med datorn. Vet inte vilket.

Så nuförtiden ägnar jag mig åt det enda lilla manuella hantverk som finns kvar, att starta föreställningen medelst knapptryck och good old fashioned timing. Dra ner volymen på non-syncen snyggt, starta projektorn och öppna ridån och fixa belysningen snyggt i ett svep.

Nu tillhör jag den gamla skolan som till och med kört skiften en gång i tiden så det är ju inget nytt för mig. Men nu börjar jag kunna det här lite för bra... startar med automatiken från position 2 (programpunkt 1 gör inget mer än öppnar ridån till reklamen och släcker ner ljuset) så att kolven tänder samtidigt som projektorn startar, väntar lite och trycker ner ljuset och med ett öga på rutsladden öppnar ridån när första trailern börjar leta sig upp genom valsarna på stolpen.

Och när man ändå är i maskinrummet kan man ju lika gärna titta på ljudprocessorn så att SR-D läsningen går igång som den ska. Och kollen för helbild/skärpa givetvis. Sen kan man lämna maskinrummet igen, för därefter är föreställningen helautomatisk som vanligt...

Inga kommentarer: