söndag, februari 07, 2010

"Det är inte mitt jobb"... del 34734

För att kunna omedelbart rapportera dagens siffror till huvudkontoret har vi ett egenutvecklat system för sifferrapportering. Kassan loggar in och matar in siffrorna direkt i mitt statistiksystem, som beroende på vem som loggar in visar olika saker för vederbörande. Kassan ser bara uppgiftsinmatningen; kontoret ser siffrorna, filmönskemål från kunder och statistiken; och jag ser allt inklusive filminfo och föreställningsinformation, eftersom systemet även är knutet till biografens hemsida.

Men eftersom det är mänskligt att glömma så händer det givetvis att vissa föreställningar inte blir rapporterade. Fine.

Men då systemet påminner om dessa föreställningar dagen efter i stor, fet och RÖD stil går det inte att missa. Eh... jodå, för då är de flesta av den inställningen att "det är inte mitt jobb, jag jobbade inte då så det är inte 'min' föreställning att rapportera".

Men GUD, liksom.

Men eftersom vanligt sunt förnuft inte går hem så öppnar jag helt enkelt phpDesigner 7, på min netbook, loggar in på FTP:n och hämtar hem php-scriptet. Och ändrar så att det inte går att rapportera nya föreställningar förrän samtliga gårdagens filmer är inlagda.

Nähä... det kanske inte anses vara ert jobb att faktiskt rapportera siffrorna. Men mitt jobb är faktiskt att underhålla informationssystemet. Och det var nog dags för lite underhåll i vissa script. Take that!

2 kommentarer:

Unknown sa...

LOL

Det är så de ska tas..!

Jonas sa...

Haha, helt rätt =)