tisdag, februari 16, 2010

Glömt slå på hörapparaten?

Tyvärr fick jag höra det här i efterhand eftersom jag inte jobbade just då (jag vet, wow! en singularitet!), men i helgen som gick hade det visst kommit tillbaka en kund ca. 20 minuter efter att 17-föreställningen av Farsan var slut i salong 2 och klagat på ljudet.

Vad var fel? Jo, att ljudet bara kom från fronten och att de andra högtalarna runt om i salongen var tysta. Därför hade vederbörande inte hört vad som sas... (det sista verkar ju onekligen vara märkligt och den exakta ordväxlingen är ju för mig okänd).

Men jo, man brukar ju lägga in dialogen runt om på alla kanaler i en film... NOT. Däremot kunde kunden inte svara på varför denne inte sagt ifrån under själva filmen ifall nu något var "fel". Vad vi eventuellt skulle kunna ha gjort var att höja volymen på hela kalaset ett steg till, ifall det nu var för tyst.

Och vad förväntade de sig egentligen? Fullt-ös-medvetslös på en svensk dramakomedi? Allt jag hörde på surrounden när jag provkörde akt 1 var fågelkvitter. Vederbörande hade visst också kläckt ur sig att de skulle inte se film fler gånger i den salongen... jojo, hade ni sett den i salong 1 vid 20:00 istället så hade exakt samma DTS-skiva använts, dvs. exakt samma ljud. Ska ni sluta gå på bio helt då och återvända hem till er uppenbarligen totalt obalanserade hemmabioanläggning då? Men gör det...

(Eller så skulle ni sett Sherlock Holmes medans den rullade, eller på sin höjd The Wolfman. De filmerna kan man inte anklaga för lågt ljud, eller inaktiv surround precis...)

Inga kommentarer: