tisdag, februari 13, 2007

Välljudande missljud

Det där jag skrev om att vår ljudanläggning var i topprtrim nyligen var ju rätt lustigt.

För det uppdagades idag att ena projektorn fått någon form av jordbrum på ljudet. Att byta från Dolby SR till Dolby A (och till och med Mono) hjälpte inte. Även ljudanläggningens "felsäkert läge" kallat Bypass fungerande inte heller. Alltså kunde vi snabbt konstatera att felet ligger i projektorn och/eller själva ljudläsaren.

Ett snabbt samtal till serviceteknikern som besökte oss igår gav inget, eftersom den korta åtgärdslistan var snabbt avklarad utan framgång. Alla valsar och hjul rullar som de ska, och ett test efter föreställningen med vår gamla reklamjournal fick samma problem. Reklamen använde jag också för att se om det var någon speciell kanal som fått problem. Men det kvittade vilket slutsteg jag slog av, brummet hördes ändå från någon av de andra högtalarna.

Och filmen så? Jo, den fick jag stoppa och flytta filmhjulen över till den andra projektorn och köra färdigt filmen där med endast en liten paus som följd. Kvällens andra föreställning fick också köras med paus då jag laddade om samma projektor med nästa filmhjul som annars skulle visats sömlöst via den nu felande projektorn. Men den manövern är jag van vid. Dessutom fick besökarna rabatt på biljettpriset för den lilla pausen som annars inte skulle vara där.

Det som dock irriterar mig mest är att samma fel hade uppstått redan igår kväll, under den sena föreställningen. Den körde inte jag utan en annan maskinist och han fick exakt samma problem. Men undlät att över huvudtaget meddela problemet till mig.

Slutligen så gör serviceteknikern ett återbesök imorgon för att försöka hitta felet.

Inga kommentarer: