söndag, februari 18, 2007

Livsavgörande ögonblick

Idag, kl. 19:00 för exakt tio år sedan, gick jag på bio och såg Sleepers. Jag var en av 43 personer som såg filmen den kvällen. Bion var då nyrenoverad med några kvadratmeter större duk mot tidigare samt äkta Dolby Surround, och det var rätt spännande att se vilken enorm skillnad det var mot tidigare.

Det var egentligen inte meningen att jag skulle se filmen, jag bestämde mig först någon timme innan föreställningen att jag behövde ett avbrott. Ni förstår, gymnasietiden var inte speciellt kul av flera olika anledningar. Ett år gick jag till och med på antidepressiva medel.

Men så kom denna trista tisdag som förändrade precis allt. Fast jag insåg givetvis inte det då. Men Sleepers skapade ett sug efter mer, och fredagen därpå bjöd på Ransom, som avlöstes av Juryn - A Time to Kill, och därefter Independence Day, Jerry Maguire, Den Galna professorn, Djungeldjuret Hugo 2 (jupp!) En fiende ibland oss, Evita osv.

I nästan ett års tid såg jag över 55 filmer på bio. Trots det så kom filmen så smygande in i mitt liv, att jag inte ens reflekterade över detta när psykologen jag gick till då frågade vad jag trodde att jag skulle göra fem år senare. Jag har aldrig ångrat det beslutet att fråga om jobb på bion. Utan det vet jag över huvudtaget inte vad jag gjort idag. Allt jag vet är att jag valde - som jag upplever det - rätt väg, när veckans verklighetsflykt blev hobby som blev ett riktigt jobb.

Så, nu är det bara 332 dagar kvar tills tioårsdagen av då jag gick från salongen till maskinrummet. Can't wait to celebrate.

1 kommentar:

Alexander sa...

Fint inlägg =)