tisdag, augusti 01, 2006

Effektivitetshöjande medel

Ny månad, nya tider och stundande förändringar.

Sitter och kodar XHTML, CSS och JavaScript så här långt in på småtimmarna. Lika kul som det är att se en både snygg och praktisk meny till en hemsida ta form, lika långtråkigt är det att jaga fel i koden när sådana väl dyker upp. Kaffe är inte att tänka på (jag vill gärna somna innan kl. 11:00 imorgon), så därför tar jag hjälp av ett annat stimuli - filmmusik.

Normalt sett struntar jag fullständigt i skivbolagens Inspired by-skräp med massa popartister vars låtar kan höras i bakgrunden under fem sekunder i någon liten, fullständigt ointressant scen, om ens det. Nej, jag lyssnar nästan uteslutande på musiken som specalskrevs till filmen, av giganter som John Williams, Jerry Goldsmith, James Horner, Hans Zimmer och liknande.

De få undantagen i skivsamlingen på detta tema är när filmen i fråga är hårt integrerad med på förhand producerad musik. Så nu har jag nyss avslutat en oavbruten lyssning (76 minuter) på Saturday Night Fever och diggat loss till Bee Gees och ett antal andra discohöjdpunkter.

Och jag fick gjort en hel del under den tiden, faktiskt. 70-tals beats är bra för effektiviteten tydligen.

Inga kommentarer: