tisdag, juli 25, 2006

Så dum man känner sig ibland...

Jag är inte bara biografmaskinist, jag är webbutvecklare också. Så nu när jag fått ett litet uppdrag att ändra några små detaljer på bions hemsida så drar man fram det tunga artilleriet av utvecklingsverktyg: TopStyle Pro 3.12, Paint Shop Pro 10.3 samt Firefox med tillägget Web Developer Extension.

Men så får man syn på en irriterande bugg: en bakgrundsbild i en rubrik matchar inte bakgrunden. Vad jag än skriver i CSS- eller HTML-koden får bilden att hela tiden missa målområdet med en pixel. Resultatet ger en linje ovanför rubriken, men i Internet Explorer syns den inte, där hamnar bakgrunden korrekt. Kan det verkligen vara så att skitbrowsern nummer ett är bättre på en sak än vår älskade eldräv?

Under gårdagsnatten satt jag från 23-tiden till omkring 04:00 och bråkade med koden, ett dussin sökningar på google men utan att hitta något av substans.

Så tidigare idag öppnade jag bilden i bildredigeringsprogrammet igen och såg direkt orsaken till felet. Överst i bilden hade det smugit in sig ett område som var transparent, vilket fick bakgrundsfärgen att lysa igenom. Bildformatet var PNG vilket Internet Explorer inte hanterar nämnvärt korrekt. Alltså, det genomskinliga området struntade IE i, men Firefox gjorde bara exakt så som jag bad den om. Oops.

Nåja, felet gav i alla fall upphov till en snygg layout, jag gillade den fina linjen ovanför rubriken så det kommer med i den färdiga layouten, men då bestämmer jag själv över linjen i CSS-koden. Och därmed basta.

Inga kommentarer: