tisdag, augusti 11, 2009

Perfekt proscenium

Dagen började som alla andra dagar. Jag dyker upp, smiter upp till maskinrummet och bland alla andra göromål så öppnar jag ridån för att se att jag har duk, och att se till så dukmasken är där den ska vara.

Fast idag reagerade jag direkt över att jag tyckte min duk var ovanligt stor, Cinemascope kändes riktigt brett av någon anledning. Tills jag insåg varför.



Idag hade de helt enkelt monterat ner de två vita pelare som har stått på var sin sida om duken. Och precis som vi förutsatt att så skulle ske, så upplevs helt enkelt duken som så mycket större än tidigare. Prosceniumet går helt enkelt från vägg till vägg utan något som stör på vägen. Och redan när ridån är stängd upplevs hela väggen av tyg som riktigt massiv och imponerade.

Dessutom har pelarna kastat skuggor på väggarna runtomkring och framförallt kastat en del ljus tillbaka på dukmask och därmed stört lite av intrycket man får av filmen. Och dessutom har de även varit i vägen för ljudet från vänster och höger kanal, såpass att jag idag kunde höra ett något förändrat mellanregister på trailern för Where the Wild Things Are som sitter taggad på Harry Potter.

Inga kommentarer: