måndag, augusti 24, 2009

Ghost in the Machine 2?

...eller i vart fall något som satt hicka i automatiken.

För mitt i trailern för Avatar i kväll, så byter systemet helt plötsligt från vidfilm till Cinemascope. Bara sådär.

Eftersom vidfilm körd med ett cinemascopeobjektivt ser för jävligt ut så var det bara att gå upp och trycka tillbaka formatet till vidfilm. Och därefter stå och vänta in skiftet för att manuellt slå tillbaka till Cinemascope så att inte Inglourious Basterds i sin tur skulle se för konstigt ut.

Det värsta är att nu när jag kör på non-rewind har jag ingen möjlighet att titta efter om det satt något på filmen just där som fick automatiken att spöka, för det ligger ju längst in på kakan på tallriken. Men enligt räkneverket så hade automatiken fått en puls från projektorn, precis som om det fanns ett extra blänkmärke på filmen.

Så, för resten av kvällen så kör jag med automatiken avstängd och slår på den så fort eftertexterna startar. På så vis kan den inte bråka mera utan filmen bara rullar ohindrat färdigt. Imorgon får jag stå bredvid projektorn och kolla om samma fel sker, med funktionen avstängd. Bara för att vara på den säkra sidan...

Inga kommentarer: