måndag, augusti 18, 2014

Rendera mera

Det går så fort på duken att man alltid glömmer bort hur lång tid det kan ta att få ut färdigt foto till filmer/vinjetter/trailers och vad man nu vill visa.

Vid mindre projekt har jag färdiga mallar eller åtminstone s.k. "assets" att utgå ifrån i Sony Vegas Pro. På så sätt kan man snabbt göra färdiga textskyltar eller liknande, om man ibland behöver pusha ett premiärdatum mer än vad trailern själv gör, eller om filmen vunnit fina priser - där har jag en komplett mall för både Oscars och Golden Globes, och till nästa säsong även Guldbaggar.

Och i dessa sammanhang tar det ofta inte lång tid att omvandla idé till färdig exporterad bildsekvens. Några minuter till för color grading och XYZ-konvertering, några minuter utöver det för Jpeg2000-komprimeringen och slutlig DCP.

Men så ibland behöver man något helt annat. Fick en idé om att helt ändra presentationen på föreställningarna och behövde en snygg vinjett till detta. Och eftersom den ska visas i både 2D och 3D så behövdes den animeras från grunden i 3D.

Så det blev ett evigt testande fram och tillbaka, speciellt som det inte fanns en färdig vision om slutprodukten. Kanske inte det mest optimala sättet att arbeta, men så småningom började vissa saker sitta. Dessutom var det bara jag som väntade på slutresultatet så det fick ta den tiden det behövde.


Tre månader tog det. Hundratals test. Hundratals timmar med trial and error. Komponera för 2D och 3D samtidigt, justera 3D-kamera riggen fram och tillbaka etc. Animera rubb och stubb, som effekter, ljus, kamera...

Compositing i Blender - skitkul när det blir rätt, frustrerande när man inte hittar felen till varför alpha-kanalerna strular...
Men tidsåtgången är inte slut där... efter att ha satt alla reglage på maximal kvalitet och starta tuggandet kom det bara ut 36 bildrutor på en timme. Och det var i början där det knappt syns något... hmmm, den iden om att rendera i 4K "bara för att" tar vi och kastar för tillfället.

Men det är klassikern, sätt datorn på att rendera och gå och jobba och titta in på renderingen då och då på fjärranslutning. Men det tog ändå två arbetsdagar för datorn att rendera färdigt 2D versionen. Och därefter var det ännu mera redigering, pålagt en grain plate, justering av nivåer och color grading följt av export till DCP, för test, och vid det här laget var inte ljudet färdigt heller.

Sen blev det ännu roligare i 3D, då vänster och höger skulle renderas till layered EXR-format. Vilket visade sig smart eftersom första testet i 3D gav enorm ghosting p.g.a. för hög kontrast på svart bakgrund. Men eftersom renderingen bara behövdes göras om från EXR-filerna och inte från grunden så gick omrenderingen på bråkdelen av samma tid.

Och här upptäcker man en sak till, att Blender renderat fel i en av ljuskällorna i bilden. Fullt med buffer-fel på skuggningen. I alla tre renderingsomgångarna. Så det blev att ta fram traditionell bildbehandling och putsa upp dessa 30-talet bildrutor för hand, en och en.

Inga kommentarer: