tisdag, augusti 03, 2010

Ladda om

Igår hade jag visst för mycket att tänka på... för jag noterade att efter start av Trollkarlens lärling att tallriken inte ville bromsa trots att det fanns mycket film som tryckte på tungan i spindeln. Märkligt, tills jag noterade varför...

What's wrong with this picture?
Oops... missat två valsar i spindeln.

Eftersom jag tröttnade att sitta barnvakt åt filmen efter ett par minuter var det bara att sätta på pannlampan och trycka sig in mellan tallrikarna och fixa laddningen... det var ett par nervösa sekunder men filmen höll sig kvar utan att jag utlöste polyesterbrytaren heller, tack och lov. Nu var det så trevligt att filmen låg aldrig emot någonstans och repades heller, men att sitta kvar i 42 gradig värme och bromsa tallriken manuellt i 1,5 timme till... NEJ tack.

Och innan ni frågar, varför jag inte stannade och fixade felet och startade om... har ni sett vad en Ernemann 15 maskin gör med filmen när man nödstoppar och startar igen? Nej, just det. Hade en incident för någon vecka sedan med sjukdomsfall i salongen som förordade nödstopp... just det stället vid stoppet såg ut som kriget vid nästa visning med nötrepor, om än bara för några sekunder.

Normalt brukar jag alltid kontrollera spindel, valsar på stolpen, laddning och framförallt att filmen ligger i dts-läsaren som den ska - och att jag har helbild - innan insläpp/start. Men av någon anledning gjorde jag det inte igår. Och det sket sig direkt... Där ser man vad några år utan semester kan göra...

Inga kommentarer: