fredag, juni 25, 2010

En fix för en fix. Och funderingar därtill...


Jag behövde ställa skärpan lika mellan vidfilm och CinemaScope i salong 2, eftersom där var det rejäl fokusskillnad när projektorn bytade bildformat. Men jag har först nyligen hittat min formatslinga så idag passade jag på att gå loss på objektivet.

Fast jag ville vara säker på att inte slingan repades i onödan mot delar av projektorn och annat som är i vägen, så jag tog helt enkelt och gjorde en fix, värdig av humorsiten There, I Fixed It.com: Jag tejpade helt enkelt en vals till väggen framför projektorn...

Vad gäller salong 1 som jag också ville ta mig en titt på var det värre, men inget som inte gick att lösa, här med dvdfodralet som rymmer dts-skiva till Draktränaren:


Fast jag tycker inte alls om vad jag hittade för fel när jag körde formatslingan i salong 1. CS låg förhållandevis rätt, fast en liten flytt av projektorn till höger fixade perfekt centrering... men det var inte det som var problemet.

Det visar sig nämligen att VF ligger långt mer till vänster än vad den ska göra, bildfönstret är heller inte korrekt inställt utan släpper ut bild nästan ända ut till perforeringen på höger sida, samtidigt som vänster maskering äter upp bilden åt andra hållet. Och jag blir inte klok på hur detta kan komma sig. Objektivet sitter som det ska, och dukmasken är centrerad nere på scenen.

Jag går också i funderingar om det inte är så att vi faktiskt har fel brännvidd på VF-objektivet, för i nuläget kör jag 1.78:1 (vet att en del purister ogillar detta format - men faktum är att det går utmärkt att köra nästan allt i detta format, om det är Hollywoodfilm vi pratar om), men problemet är att bilden på duken är för liten, och det förekommer skuggningar av bildfönstret - speciellt i nederkant av bilden.

Eftersom jag vet att det förkom en viss diskussion när ombyggnaden var klar om att man kanske skulle göra något åt bilden i salong 1 så får jag väl ta upp frågan igen, och se om man inte skulle kunna byta objektiv till något som passar bättre och, eftersom salong 1 har rullduk, bygga en bättre fast dukmask i underkant som jag dessutom höjer med si sådär 5 cm för att klippa rent i underkant.

Dessutom skulle en sådan manöver göra bildformaten mindre känsliga för det irritationsmoment som mina 12 13 år gamla Ernemann 15 maskiner har, nämligen att objektivrevolvern mer eller mindre aldrig fastnar i samma läge efter formatbyte. Det är alltid lite trycka och dra som gäller när filmen har börjat, eller under trailrarna.

Inga kommentarer: