fredag, juni 11, 2010

Dissekerade spindlar


Jag har i två dagar tagit mig igenom fyra av mina non-rewind spindlar för att kolla hur de mår. En hade åkt i golvet för en tid sedan och klickade inte som den skulle, en vet jag sedan innan har fel mikrobrytare, en är reservdel och en har inte sett action på ett tag så det var bäst att se till den också.

Resultatet var att två av spindlarna måste på service, den som hade åkt i golvet har rubbad mikrobrytare och fungerar helt enkelt inte. Den andra som har tröga mikrobrytare måste få dem utbytta. Och den tredje kunde jag "rädda" själv genom att byta ut tungan från reservdelsspindeln. Vilket krävde lite friska tag med skruvmejsel och skiftnyckel. Och så fick sig "nummer 3" (ja, här är vi trevliga nog att numrera spindlarna så jag vet vilken som är var) en omgång rengöring och lite tender loving care helt enkelt.

Allt som allt har jag nu två spindlar som passar i salong 1s non-rewind, och en till salong 2. Tekniskt sett passar dem allihopa i båda stolparna, men eftersom det (uppenbarligen) ligger en högre spänning på dem i tvåan så blir de elektromagnetiska spindlarna varma i magnetblecken, och därför vill jag uteslutande bara köra med de elektromekaniska spindlarna där.

Inga kommentarer: