lördag, augusti 08, 2009

Ofrivillig rysare...

Igår råkade man ut för första lilla rysaren sedan vi fick non-rewinden installerad...

Jag lyfter Nicke Nyfiken 2 och ska lägga upp den på tallriken och hör ett klassiskt prassel. Jomenvisst är det ljudet av film som trillar ner på golvet. Då har alltså tejpen som sitter ytterst på kakan och håller ihop filmen passat på och släppt...

Det blev till att omedelbart klämma filmen mellan armen och benet och börja rulla upp filmen på kakan igen. Inte det lättaste när man håller hela filmens tyngd i ena handen och inte vill orsaka total kalvning genom något dumt misstag.

Som tur var så var det endast några meter film som varit på flykt, det hade inte ens nått in i eftertexterna på filmen. Så det var till att trycka dit tejpen igen och snabbt som attan få upp kopian på tallriken.

Men sen var äventyret inte över, för nu skulle jag för första gången lägga på en trailer på en redan uppspolad film. Ett äventyr som heter duga när man aldrig har gjort det förr. Och inte har någon tekniker att ringa. Men lösningen hette en artikel på Film-Tech från några år tillbaka.

Jag tog helt enkelt av ringen från kopian, letade upp första skarven där trailern skulle infogas, tog upp den och flyttade över startsladden och rullade upp den på ringen som väntade på en tom tallrik. Sedan skarvade jag på trailern och rullade upp den på ringen. Sen lossade jag ringen från filmpaketet, och flyttade över starten och trailern till filmen igen och skarvade på den. Slutligen så petade jag ner startsladd och trailer i mitten av kakan. Lite finjustering fick göras men det verkar ju vara en ganska logisk och mild hantering av filmen på det här sättet.

2 kommentarer:

lm sa...

Är man bara lite försiktigt kan man även lägga trailerpaketet lite uppe på "kanten" av kakan. Så här ungefär.

Kristoffer Strömblad sa...

Ja, jag har för mig att jag läst om något sådant. Men för att var första gången jag lägger på trailers så var det nog bättre att få ner all film i mitten för att känna sig lite säkrare. Dessutom var det bara en 45 sekunders teaser så det var inte mycket film att prata om.

Får en ledig centrumring nu på söndag kväll... ska nog ta och prova den här tekniken med en akt av en vilande kopia, och sätta på vår gamla 35mm reklamjournal.